Tom en Guus - 4 februari t/m 9 mei 2008 -
Voedingsproject op de ‘Namaste Primary School’ Een verslag van twee voedingsstudenten die met het grootste plezier een fantastisch voedingsproject hebben opgezet als opdracht voor hun opleiding voeding en diëtiek aan de Hogeschool van Amsterdam. |
Zoals misschien
enkele al weten zijn we in de herfst van vorig jaar op een brakke oude
tandem van Amsterdam naar Parijs gefietst waardoor we uiteindelijk een
enorm bedrag hebben opgehaald om ons project op te zetten en voort te
zetten. |
Kathmandu | vanaf boven | Swayambunath | Pasupatinath | Bakhtapur |
Al vrij snel zijn we met Rajesh naar de school gelopen om te zien waarvoor we nou eigenlijk gekomen waren. Een prachtig gebouw dat eigenlijk meer deed herinneren aan onze eigen basisschool dan een Nepalese basisschool. Ook onze eerste ontmoeting met de kindjes was een moment om nooit te vergeten, twee grote witte gasten die kwamen kijken op hun school. Even een paar dagen meelopen om te zien hoe het eraan toeging tijdens de lessen. |
het rustige Pokhara | kaarten met Rajesh | dollen op school | spel met steentjes | assembly |
Maar omdat we van aanpakken hielden zijn we al snel begonnen met ons eerste project, de aanleg van een eigen schooltuin met overdekking tegen rooflustige apen. Met Laxmi overlegt wat onze wensen waren en wat er allemaal mogelijk was in Nepal en hoe we het dan aan moesten pakken. Al snel hadden we schetsen gemaakt hoe het eruit moest komen te zien en voor je het wist stond er een man naast ons, een man die zich voorstelde als de ‘Ironman’. Hij zou de kooi over de tuin gaan maken en met een goed prijsje komen (onderhandelen was wel een must want zo mooi was het prijsje niet). Wij zijn vrij snel begonnen met het omploegen van het stuk grond dat eigenlijk niet gebruikt werd en er verlaten bij lag. De grond zat echt helemaal vol met allerlei maten gesteente wat het ploegen een zware en frustrerende klus maakte. Achteraf hadden we misschien werklui moeten inschakelen om dit voor ons te doen maar ja. Er waren zoveel dingen waar rekening mee gehouden moest worden: een geul graven om de muur onderaan te bepleisteren om de tuin te beschermen tegen water uit de rijstvelden is hier een voorbeeld van. De graafwerkzaamheden namen veel tijd in beslag vanwege de eerder genoemde stenen maar ook omdat het Nepalese tuinder materiaal niet echt je van het is, maar wij vonden dat we moesten roeien met de riemen die we hadden. |
de grond werd eerst ontdaan van stenen | daarna werden de geulen gegraven en de muur gemetseld |
Door dat de tuin
met een constructie overdekt moest worden ontstond er echt een soort
tuinkas waar een muurtje voor gebouwd moest worden waar vervolgens een
heuse deur in zou komen. Dit muurtje moest ook gemaakt worden en
hiervoor werd de ‘Cementman’ ingeschakeld die het klusje klaarde in de
tijd dat er in Nederland een heel flatgebouw wordt gerealiseerd, niet te
snel dus. Toch kon er na de bouw van de muur begonnen worden met het
overdekken van de tuin met een stalen constructie waarover vervolgens
gaas gespannen zou worden. Echt fantastisch om te zien hoe dat gedaan
wordt! Met een lange ijzeren draad die in de stoppenkast werd geplugd
konden ze met een vooroorlogs lasapparaat de ijzeren palen aan elkaar
verbinden, echt ongelofelijk dat er geen ongelukken met de werkers
gebeurde. De draden moesten ze wel echt verbergen voor de kinderen omdat
we het niet op ons geweten wilde hebben dat er een gewonde zou vallen
door de aanleg van de tuin. |
er werd een ijzeren constructie gebouwd tegen eventuele indringers (aapjes) | 50 zakken poep er doorheen werken en daarna zaaien |
Tussen al deze werkzaamheden in werden we ook door Laxmi meegenomen naar een aantal huizen van de schoolkinderen zodat we een idee kregen van de leefsituatie. Dit was voor ons echt heel confronterend, omdat je gewoon zag hoe verschrikkelijk arm de mensen waren. Op 7 vierkante meter leven met 7 mensen is in Nederland iets dat nooit voorkomt maar daar is het aan de orde van de dag. Hoe sommige mensen in deze erbarmelijke omstandigheden konden leven was voor ons echt een raadsel maar tevens ook een steun in de rug om van ons project een succes te maken zodat we de situatie enigszins konden verbeteren. Er waren ook echt grote verschillen te zien tussen mensen die een beetje grond hadden en zelfvoorzienender waren en de mensen die niets hadden en echt alles moest kopen. Voor iedereen die nog naar Nepal wil, als je de kans krijgt om een kijkje te nemen bij mensen thuis dat moet je dit echt doen! Je ziet dan echt de verschillenden tussen arm, armer armst! |
met Laxmi bezochten we een aantal families in de buurt |
||||
grote verschillen tussen arm, armer en armst !!! |
Ondertussen liep
ook nog het pillenverhaal, die stonden nog in Nederland en moesten koste
wat kost naar Nepal komen. Via mijn moeder (Guus) hadden we het
emailadres gekregen van een neef van haar die misschien wel iets kon
betekenen. Wij hadden gelijk contact gezocht en wat bleek: hij wilde de
verzending geheel verzorgen en zou ook de bijkomende kosten volledig
voor zijn rekening nemen, supermooi!!! Toen is het allemaal heel snel
gegaan en hadden we binnen de kortste keren alle formulieren ontvangen
en kregen we het verlossende mailtje dat de pillen in het vliegtuig
zaten onderweg naar Nepal. Wij moesten speciaal voor de pillen naar
Kathmandu om ze bij de douane te innen, hier zijn de zorgen en problemen
pas echt begonnen. Bij de douane aangekomen werd gelijk al aangegeven
dat het moeilijk zou worden, omdat de zending op naam van ons guesthouse
stond (verblijfplaats moest opgegeven worden) en niet specifiek op onze
naam. En inderdaad bij de douaneklaring werd gelijk gezegd dat we een
verklaring moesten hebben van de eigenaar van het guesthouse om de
pillen mee te mogen nemen. Op een gegeven moment zei de baas van de
douane zelfs dat we ze helemaal nooit mee mochten nemen, omdat hij vond
dat het medicijnen waren. We zouden eerst een officieel document moeten
hebben van het Ministerie van Volksgezondheid voordat we überhaupt al
verder wilden praten met de baas. Nou we zijn achter het document aan
gegaan en het heeft ons een week gekost, met 30 taxiritten naar meerdere
ministeries, om uiteindelijk het papiertje te bemachtigen. Om de pillen
te krijgen hebben we de eigenaar van het guesthouse naar KTM laten
vliegen om zijn naam bij het officiële document te zetten. Ze deden zo
moeilijk omdat volgens de Nepalese wet er geen combinatie van mineralen
en vitamines in 1 pilletje mag zitten. Nou om een lang verhaal kort te
maken, we hadden de pillen en moesten alleen nog wat officiële papieren
nodig van de Nederlandse overheid (een eitje vergeleken met de Nepalese
verschrikking). De eigenaar van ons guesthouse hebben we met de taxi
naar Pokhara laten gaan en hij nam gelijk de pillen mee, echt
ongelofelijk dat het gelukt was. |
de komende 4 jaar worden er vitamine pillen verstrekt. Ook hebben ze gezorgd voor 1x per week Yoghurt voor de komende 5 jaar |
Omdat we wilden
kijken wat ons aangeboden voedingsprogramma in combinatie met de voeding
die al verstrekt werd, deed met de ontwikkelingen op fysiek en psychisch
niveau deden we een zogeheten nulmeting en een eindmeting. De nulmeting
hadden we gedaan voordat we naar KTM vertrokken en bestond uit het meten,
wegen , een algehele uiterlijke check (kijken of door voedseltekort
uiterlijke gebreken te zien waren) en een geheugen test. De tweede
meting deden we 2 maanden nadat we de nulmeting gedaan hadden en was
bedoeld als vergelijkingsmateriaal om te zien of er verschillen waren
opgetreden na het verstrekken van de pillen en de Curd. De gegevens
konden we dan in Nederland gaan analyseren om te zien wat de verschillen
dan waren en of het significant was. En wat bleek nou: in de korte
periode dat we de pillen en Curd gaven was al een groei te zien van
gemiddeld 1,2 cm!!!!! Dit was 2 keer meer dan dat de kinderen gemiddeld
in het jaar ervoor groeide per maand. Kortom een super succes al na 1,5
maand en wie weet wat er nog gaat gebeuren de komende jaren (wij
voorspellen heel veel goeds in ieder geval). |
de Namaste Primary Schoolgarden ligt er fantastisch bij | langzaamerhand kwam het gezaaide naar boven | |||
binnen een paar weken was het een gigantische oogst van courgettes, aubergines ....... |
kolen, komkommers etc. | ze hebben een hele prestatie geleverd |
met de binnen gehaalde groente werd er een overheerlijke verse maaltijd klaargemaakt. De appels werden gesponserd door een ander |
Voor de kleinste op school hadden we een leuk klein speelkeukentje laten bouwen die we gevuld hadden met houten groentes en fruit. Laxmi ging heel schattig aan de Nursery laten zien hoe er mee gespeeld moest worden en dat ze hun fantasie moesten gebruiken, wat heel moeilijk werd gevonden bleek. |
op spelenderwijs worden de kleintjes het koken bijgebracht |
Omdat we in Nederland ook veel contact hebben gehad met Dokter Holt (de tandarts die op school de tandjes heeft gecheckt) wilden we ook graag iets doen met tandjes poetsen. Uiteindelijk hebben we voor alle kinderen een mooie tandenborstel gekocht met een eigen tandpasta tube. Per klas gingen we de kinderen poetsles geven, echt fantastisch!!!! |
tandenborstel en tandpasta werden uitgedeeld en kon de poetsles beginnen | ||||
en uitspugen maar | nog een keer ..... | poesten maar ..... | Het resultaat | fris en blij naar huis |
We kunnen wel uren en pagina’s voltikken maar het is misschien het beste als je je laat leiden door de foto’s. Het was echt een ongelofelijke tijd waar we echt zo onwijs veel geleerd en gezien hebben. Het verandert je leven als je er geweest bent en echt wat hebt kunnen betekenen voor de mensen daar. Het waren zulke lieve kindjes en we voelden ons echt betrokken bij een mooi project en we hopen echt dat we iets duurzaams hebben opgezet en dat Julia en Brigitte er echt blij mee zijn. Nepal zet aan tot inzet. Je wilt dingen doorzetten ook als het moeilijk is zodat je uiteindelijk terug kan kijken op iets waar anderen echt wat aan hebben. |
op de laatste dag werden ze bedolven onder de bloemetjes van de kinderen | dag Namaste Primary School |
Waar anderen
misschien denken het lukt niet en we stoppen ermee hebben wij doorgezet
en het tot een supersucces gemaakt. We denken ook dat Julia en Brigitte
dit gevoel hebben want er staat een prachtige school met docenten en 160
kinderen waarvan je eigenlijk niet van gelooft dat het door twee
Nederlanders is opgezet. |
EXTRA Saraswati dag (februari) |
op deze dag wordt de Godin Saraswati, de godin van het onderwijs, geëerd |
Trekking naar Annapurna Basecamp (april) |
een 7-daagse trekking naar ruim 4100 mtr. |