Jaimy - 15 Augustus t/m 6 December 2009 -
Namaste! |
Ik
moet eerlijk zeggen, ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen… |
alu-stick eten bij Pandav | mijn kamertje in Pokhara | oefenen met Loco | momo's in de Rice Bowl | heerlijke Samosa's |
Voornamelijk ben ik begonnen met observeren. Dat is een gouden tip
geweest. Het is wel zo handig om te weten wat welke klas kan, hoe de
leerkrachten zijn, waar je hulp nodig is, voor je wat gaat doen. Al snel
had ik door dat ik de nursery class heel erg leuk vond, wat een grappige
kleine schatjes allemaal. Met Julia samen hebben we ABC geoefend met die
klas en mini loco gespeeld. |
Tihar festival bij Laxmi | tika van Laxmi | Sujit en Sudip |
Na Tibet ben ik teruggegaan naar Pokhara, zag niet de noodzaak om nog in Kathmandu te zijn. Ik ben weer op school begonnen, opnieuw lichtelijk nerveus, maar met Laxmi, mijn steun en toeverlaat nadat Julia wegging, is alles helemaal goed gekomen! In deze tijd kwam ik erachter dat mijn hulp voornamelijk nodig was bij het oefenen van Engels en de Engelse uitspraak, waar ik zelf heel goed in ben en ook leuk vind, dus dat kwam heel mooi uit. Ik ben aan de slag gegaan met klas 4 en 5. Eerst vond ik dat minder leuk stiekem, maar achteraf ben ik er zo blij mee, ik heb echt een leuke tijd gehad met beide klassen! Het is leuk dat ze al goed Engels kunnen praten, dat maakt het communiceren een stuk makkelijker aangezien ik geen woord Nepalees spreek. |
landenkennis | 'dotje' | leergierige aagjes | Saphalta | puntenslijpen |
In de bibliotheek waren nieuwe leesboekjes binnengekomen over verschillende landen in de wereld, hartstikke leuk. Alle kinderen moesten er van mij eentje uitkiezen en die uitgebreid gaan lezen en dan graag dat ze alles begrepen en als ze iets niet snapten moeten ze het opzoeken in het woordenboek en als het dan nog niet goedkomt mogen ze het aan mij vragen. Dat ging eigenlijk heel erg goed, dus de volgende opdracht was om daar een samenvatting over te maken, in hun eigen woorden. Dat ging niet bij iedereen even goed, maar uitendelijk kreeg ik hele goeie samenvattingen en was ik zelfs heel erg trots! |
het loco-spel | zalige kids | schoffies | op de skippybal |
Renuka en Kusum klas 5 | meiden klas 4 | juf Chanda, Sadagi, Sara |
Het is zo leuk om te doen met die klassen, belangrijk is wel om eerst vertrouwen te winnen, anders laten ze dus niks los heb ik eerder ondervonden, maar als ze eenmaal gaan praten is het zo leuk! Ze willen alles van je weten en ook over Nederland, heel grappig. Nadat de samenvatting afgerond waren moesten ze het oefenen en ging ik er vragen over stellen, als een soort mondeling examen. Het was ook vast ter voorbereiding voor de mondelinge examens in de tweede toetsweek. Ik weet zeker dat ze glansrijk gaan slagen op dat onderwerp, want ik was weer onder de indruk en helemaal trots! Doordat Savitri net haar nieuwe functie als principal heeft aangenomen heb ik ook heel veel met haar gedaan. Compleet anders als dingen doen met de kids, maar minstens zo leuk. Savitri is een topper en ik denk dat ze een uitstekende principal is. Ze moest natuurlijk nog veel leren, maar ze staat open voor alle hulp en neemt graag dingen van je aan, dus dat maakte het voor mij wat makkelijker! Ik heb ook bepaalde bewondering voor de leerkrachten, het is namelijk echt niet makkelijk om hele klassen te doen, dus ik vind het echt knap dat ze dit doen en dat meen ik serieus. |
met 'Dotje' m'n grootste favoriet uit de nursery |
Ik had ook het
voorrecht om het Dental Camp te zien op school.
Een groep tandartsen uit
Nederland gaat diverse projecten langs en onze school was er daar een
van. Wat is dat leuk om te zien! Soms zijn ze heel zielig en moest er
veel gebeuren, maar de tandartsen hadden zelf kleine presentjes
meegenomen die ze gaven aan de kinderen. Alle kinderen kregen een
vingerpoppetje, als iemand prachtige schone tanden had kreeg hij/ zij
een medaille en als er heel veel pijnlijke dingen moesten gebeuren
kregen de kids een extra poppetje. 18 november is de volgende vrijwiligster, Ada, al aangekomen. Wat betekende, dat ik weer een weekje vakantie kon nemen! Ik ben naar de terai gegaan, naar het Zuiden. Ik wilde graag naar Chitwan en naar Lumbini toe. Nadat ik al genoeg was gewaarschuwd voor eventuele stakingen besloot ik sowieso een dagje korter te gaan en een dag langer in Pokhara vrij te houden. Ik wilde mijn mediteren weer gaan doen (ik heb een 10 daagse cursus gedaan in Kathmandu), dus de tijd had niet beter kunnen zijn. |
Ada en ik | zonsopgang | Fishtail |
Ik ging vanaf Pokhara met de bus naar Chitwan, een lange trip, maar ging helemaal goed. In Chitwan wilde ik eigenlijk alleen maar dingen met olifanten doen, dus ik heb Elephant Bathing en de Elephant Jungle Walk gedaan. Beide hartstikke leuk om te doen! Bij het Elephant Bathing kan je in het water bij de olifanten, die tilt je dan op en gooit je in het water, wat heb ik gelachen. De Jungle Walk op de rug van een olifant was ook geweldig. We hebben neushoorns en herten gezien. De dag erop heb ik de bus genomen naar Bhairahawa, de stad waar je weer een andere bus moet nemen om naar Lumbini te gaan. Eenmaal in Lumbini aangekomen bleek er het ‘Peace Festival’ te zijn. Geluk bij een ongeluk. Ongeluk omdat dat inhield dat letterlijk alle guest houses vol zaten, waardoor ik weer naar Bhairahawa moest gaan en geluk omdat het heel leuk is om al die monniken te ontmoeten die overal vandaan komen. 5000 monniken waren naar Lumbini gekomen en ik wilde speciaal naar Lumbini om met de monniken te praten, dus ik had geluk! Lumbini was echt prachtig!! Wat een mooi plekje is dat, ik had het niet willen missen en beschouw het als een van de hoogtepunten van Nepal. Ik heb wel wat met het boeddhisme en de cultuur in Tibet, dus ik was helemaal op mijn plek daar. Doordat ik Bhairahawa echt vreselijk vond en de local bussen ook ben ik maar 1 dag in Lumbini gebleven en besloot ik eerder terug te gaan naar Pokhara, om daar te mediteren. Prima! |
kamelen in Nepal? | olifantentours | een neushoorn | stoer he? |
relaxen | Boedhapark/Lumbini | Lotus flower | tempel |
ja toch? | hoeveel monikken? | deel van tempel |
Al heel gauw brak mijn laatste week aan en was er nog een nieuwe vrijwilliger aangekomen, Marijke. Ik heb me voornamelijk met Marijke en Ada beziggehouden in de laatste week. Ik vond dat zelf heel prettig om door een ander uit Nederland ter plekke ingewijd te worden, dus ik wilde dat voor hun ook doen. Het klikte meteen goed. Ik vond het ook heel erg leuk om met Laxmi een paar keer mee te gaan naar de groentemarkt het groente inkopen voor het eetprogramma. Ze kiest dan echt de mooiste schoonste groenten uit, leuk gezicht is dat. Ook het meekoken vond ik erg leuk, er is een kookmoeder die komt helpen, maar extra hulp is altijd mooi meegenomen, dus ik heb ook een paar keer meegeholpen. |
op de lokale markt | Sita de kookmoeder | snijden van kool (banda) | potjes met lekkers | met Devi |
Op mijn laatste
dag op school kreeg ik van vele kinderen een paar bloemetjes. Zo
hartverwarmend dat ik er een brok in m’n keel van kreeg. Van Laxmi en de
leraren kreeg ik een tika en van Ada en Marijke ook een presentje. |
bloemetjes voor mij | op de beurt wachten | 'thank you Jaimy' | brokje in m'n keel! |
nieuwsgierige aagjes | kanjer Savitri | boekje van Ada en Marijke | het hele schoolteam |
Ik wil er ook graag nog even bij vermelden dat ik Julia en Brigitte heel erg bewonder, het harde werk werpt echt zijn vruchten af. De school staat er goed bij en de kinderen doen goed hun best, zelf heb ik ze al vooruitgang zien boeken, dus alle stappen die ze zetten zijn vooruit. Ik ben ervan overtuigd dat deze school de grootste steen bijdraagt aan de toekomst van deze lieve kinderen! |
dhal bhat bij shekhar | kletsen bij Pratima | dhal bhat bij Laxmi |
Namaste, Jaimy |