HOE HET BEGON ........ 1999

In maart  1999 gingen wij voor een maand op  rugzak-vakantie naar Nepal. We hadden van familie en vrienden een bedrag meegekregen om er daar een goed doel voor te vinden. Na een aantal dagen in en rond het prachtige  Kathmandu te hebben vertoefd, vertrokken we met de bus naar Pokhara (7 uurtjes).

Julia Brigitte

Op een dag kwam het goede doel hier letterlijk op ons af. Even vanaf de weg richting Devi-Falls stond op een gebouwtje ‘Education Center for Poor Children’. We hoefden elkaar alleen maar aan te kijken en wisten bijna toen al dat dit het zou worden. Een goed gesprek met de directeur (Agni) zelf bevestigde ons gevoel. De basisschool is in 1998 opgericht door Agni en een Japanner (de hoofdsponsor) om kinderen van ouders, die onder de armoede grens leven, een kans te geven op onderwijs. We kregen een rondleiding door de school.

begin schooldag tafels leren Julia en Agni

Er waren 7 volle klasjes met in totaal wel 180 kinderen. De wens van Agni was om een toilet te laten aanleggen, want de kinderen deden hun behoeftes nog op het weiland achter de school. We spraken af dat we bij terugkeer in Nederland ons best gingen doen om geld in te zamelen voor de bouw van toiletten. Met het geld kochten we voor 1 klasje schoolboeken. We hadden een goede indruk gekregen en gingen met een tevreden gevoel weg.
Eenmaal terug in Delft deden we ons verhaal en vonden we bij velen een luisterend oor.  Het geld voor de toiletten kwam eraan. Veel mensen vroegen of ze het geld ook konden gireren. Dit was voor ons de aanleiding om er officieel werk van te gaan maken.

Op 12 augustus 1999 werd Stichting Namaste Nepal een feit.
Een stichting ter ondersteuning van hulpbehoevende kinderen in Nepal.

Eind december hadden we bijna geld genoeg voor het aanleggen van de toiletten. Toen sloeg het noodlot toe! De hoofdsponsor had er in die tussentijd op het schooltje een bende van gemaakt, doordat hij niets officieel vast wilde laten leggen. Hij vertrok uit Nepal en liet 180 kinderen in de steek. Wij waren hierdoor erg aangeslagen en zochten naar een oplossing.

Bezoek  Julia  - 2000 -

In februari 2000 vertrok Julia weer naar Nepal om met Agni een oplossing te zoeken voor dit grote probleem, want we hadden wel geld voor een toilet, maar geen geld om een hele school te financieren. Vele gesprekken volgde. Met de directeur (Chinu) van de Fishtail Boarding School erbij kwamen we tot een oplossing. Chinu neemt het beheer over en Agni blijft directeur. MAAR vanaf dat moment moest er natuurlijk per maand nog veel geld op tafel komen. Er moest werk van worden gemaakt in Delft!! Tot  eind juni was er geld, dus er was rede tot haast. Tijdens het bezoek bezocht Julia vele families en deed ze mee aan de jaarlijkse spel- en  sportweek.

Julia met kids 2 voetbal teams Ajay aan de bal groepsfoto

tekst volgt

hutje met 7 pers. Sansari bij de waterput fam. uit buspark Ajay, Sunjay en Sabita

Geëmotioneerd vertrok Julia weer naar Nederland, want daar moest het geld toch vandaan komen. In mei kregen we een groot stuk in de lokale krant en kregen meer en meer geld binnen. Het ging de goede kant op. Maar hoe kregen we in zo’n korte tijd 9.000 euro bij elkaar. Want dat kost de school met de 180 leerlingen per jaar. HELAAS hebben we toen toch alsnog moeten besluiten om eind juli een heleboel kinderen naar huis te sturen en door te gaan met 70 leerlingen waar wel geld voor was. De beslissing was VERSCHRIKKELIJK, maar het kon niet anders. We startten  met een peuterklas (nursery) een kleuterklas (kindergarten) en klas 1.
Wij zijn nu officieel hoofdsponsor geworden en we zullen alles doen wat in onze macht ligt om de basisschool weer te laten worden zoals die ooit was met 7 klasjes.

DAT IS ONS STREVEN!

Met vriendelijke groeten,
Julia de Zwart en Brigitte de Jong

Hoe het ons vergaat met de school kunt U volgen op deze web-site!

Het eerst volgende bezoek van ons is in 2002.

Wilt U n.a.v. deze web-site ook donateur worden? Neem dan gerust contact met ons op.
Voor slechts 6 euro per maand kan een kind al naar school en draagt u
 bij aan een betere toekomst van deze kinderen.

Wilt U geen donateur worden.............dan is natuurlijk een eenmalige gift ook van harte welkom.

WILT U :

-  ons project bezoeken
-  voor een langere tijd op school helpen
-  een keer voor de hele school een maaltijd klaarmaken (25 euro incl. fruit)
-  extra bagage meenemen zoals kinderkleding en/of speelgoed
-  Een bezoekje thuis brengen bij de kinderen....... vinden ze geweldig
-  een eigen idee inbrengen

DAN HOREN WIJ DIT GRAAG

Heeft U nog vragen????