Jorien en Alex  -  Juni  - 2008 -

Sportdag op de Namaste Primary School

Na Everest Basecamp en een aantal rustige dagen in Kathmandu, gingen we op weg naar Pokhara. De stad waar de start is van een zeer populaire bergtocht. Het Annapurna Circuit. Helaas voor ons, omdat het regenseizoen al begonnen is, was het omliggende bergmassief niet zichtbaar. Het was constant van vroeg tot laat mistig. Toch blijft Pokhara, gelegen aan een prachtig meer, een zeer plezierige stad. Na een aantal dagen ontmoetten we ook onze nepalese vrienden (Ranjit,Parkas, Laxman en Bohan). We hadden een leuk hotel gevonden met uitkijk op het meer. Met de '4-wheel drive' van het hotel bezochten we ook andere toeristische plekjes.

Jorien/Alex en vrienden aan Fewa Lake

De belangrijkste reden waarom we naar Pokhara gekomen waren was dat we een dagje vrijwilligerswerk wilden doen op de Namaste Primary School. Een basisschool voor kansarme kinderen opgezet door Julia en Brigitte van Stichting Namaste Nepal in Holland. Zeven jaar geleden heeft Jorien ook voor hun, op het toenmalige project, voor langere tijd vrijwilligerswerk gedaan en heeft sindsdien nog altijd contact gehouden. Bij aankomst in Pokhara hebben we gelijk de school bezocht. Toen we aankwamen waren de kinderen nieuwsgierig en wat waren ze schattig. Het was leuk om weer eens terug te zijn op een basisschool en deed me denken aan de tijd dat ik er zelf op zat, 25 jaar geleden....We bezochten een aantal klassen en werden voorgesteld aan de kinderen en leerkrachten. We deelden ze mee dat we een sportdag gingen organiseren met diverse wedstrijden met prijzen voor de winnaars en dat er aan het eind van de dag een soort picknick was.

ochtendceremonie slippers in de hal terug naar school Jorien doet mee

Nadat we doorgesproken hadden hoe we deze sportdag in gingen delen, hebben we de nodige dingen aangeschaft voor de spelen én de picknick. Toen zijn we alles gaan voorbereiden voor de grote dag. Totaal waren er zo'n 160 kinderen en 10 volwassen. Leonie, die op dit moment voor een langere periode vrijwilligster is op de school, was er ook om te helpen en mee te doen. Het was best wel wat werk, maar als je naar die gezichtjes keek van die kinderen die zoveel plezier hadden in deze dag dan was het echt iets unieks en heel erg plezierig om mee te mogen maken. We hadden meer dan 10 verschillende spelen  georganiseerd. Dus ook 10 teams. Stoelendans, zaklopen, snoephappen,kruiwagentje, spijkerpoepen, skippyballen, etc...Nadat de wedstrijden gespeeld waren moesten we gaan uitzoeken welk team gewonnen had. Na het tellen van de scores hebben we de winnaars bekend gemaakt en op volgorde van plaats de prijzen uitgedeeld.  Het winnende team kreeg kleine vliegtuigjes  en de teams die niet in de top 3 zaten kregen allemaal knikkers. Natuurlijk zorgde we ervoor dat elk kind een prijs had!!! Deze opwindende dag eindigede met een kleine picknick. Het was erg belangrijk voor ons de kinderen iets te geven in de vorm van eten te weten dat ze 1 of 2 keer  per dag slechts een beetje rijst met linzen krijgen. Nou, dat was het dan voor vandaag....een hele vermoeiende, maar gezellige dag. De foto's van deze rennende, lachende en lplezierhebbende kinderen was onze prijs voor deze dag en die zal zeker voor een hele lange tijd in ons geheugen blijven staan.

skippybal oppompen kruiwagen lopen snoepje onderwater happen spijkerpoepen skippy race
snoepje happen en nog meer happen prijzen uitdelen voor iedereen is er wat en er komt meer
prijzen bekijken een beetje verlegen bananen en lychees curd voor iedereen het smaakt goed!

Toen het evenement ten einde was hebben we het gezellig met onze vrienden gevierd onder het genot van een hapje en lekker koud drankje!!!

links de 4 Nepalese vrienden    -   rechts Alex, Jorien en Leonie

Nu zijn we startklaar om terug te gaan naar Kathmandu en onderweg nog te stoppen om de mooie omgeving te bekijken.

groetjes,
Alex en Jorien