Marijke van Yperen   november 2004

Clowntje Rico bezoekt Education for poor children!

Op 27 november 2004 heb ik, Marijke, als Clowntje Rico opgetreden voor ruim 250 kinderen en ouders tijdens de feestdag ter ere van het 5 jarig bestaan van Stichting Namaste Nepal!

Het was allereerst al erg leuk om er weer terug te komen, de kinderen blijven zo enthousiast als er bezoekers komen. Ze vragen in goed Engels van alles over jezelf, over Nederland, of je een vriend bent van Julia en Bibi etc.. Over de dag zelf is al meer geschreven dus beperk ik me tot mijn eigen optreden.

Rond 15.00 uur werd er beneden taart uitgedeeld en dat vond ik een mooi moment om mijn entree te maken. Met mijn handen op mijn buik, holde ik naar Maarten en Edith, roepend dat ik erg veel honger had en dat ik graag iets wilde eten. In 1995 heb ik basis-Nepalees geleerd dus ik kon dit in het Nepalees doen. De kinderen stonden keurig in rijen op gesteld. Ik ben er voor gaan staan en heb eerst een soort gymlesje gedaan. Alle bewegingen die ik maakte werden exact nagedaan! Het was de eerste keer dat de kinderen een clown zagen, die ze trouwens geen clown maar joker noemen!

Daarna heb ik Nepalees-Nederlandse taalles gegeven. Dat ging als volgt: ik riep in het Nepalees:

Nepalma (in Nepal), Namaste!

Hollandma (in Holland) hallo!

Nepalma (in Nepal), mito chha!

Hollandma (in Holland), mjam, lekker!

Je moet je voorstellen dat 200 kinderen dit dus regel voor regel luidkeels nariepen!!

Erg leuk om te doen! Een week later wisten ze nog steeds: Hollandma, mjam, lekker!

Marijke als clountje
 Rico met Durga
Jongetje dat de
ballon stevig vast houd
Marijke geeft
tandenpoets les
Gezellige foto
van nursery
Marijke kijkt in
de boeken

Clowntje Rico die een mandarijntje eet is ook wel grappig hoor! Met schilletjes kun je gooien, en met pitten??? Heel ver spugen natuurlijk!!! De kinderen vonden het geweldig en probeerden de pitjes te ontwijken! Tijdens het dansen van de Ketchup song, La Macarena en de Vogeltjesdans had Clowntje Rico uiteraard veel moeite met de pasjes en deed hij alles net even anders!

Het was enorm leuk om mijn clownsdebuut voor de kinderen van de school te hebben en ik heb er erg van genoten!

Nadat ik een trektocht heb gemaakt ben ik weer terug gegaan naar de school. Op de muur was een mooie joker geschilderd met een rode en blauwe ballon! Ik heb toen aan de oudste kinderen nog een Engelse les gegeven. Een dictee over het feest op 27 november. Het is wel grappig: omdat de Nepalezen sommige woorden met een stevig accent uitspreken, konden de kinderen sommige woorden van mij niet verstaan. Maar uiteindelijk kwam alles goed en hebben ze netjes alle zinnen opgeschreven. Helaas had ik geen tijd meer om de dictee’s na te kijken.

Het was weer geweldig om dit mee te maken.

Een leuk nieuwtje is misschien nog, dat ik voortaan van elk betaald clownsoptreden 20% aan Stichting Namaste Nepal schenk!!! De kinderen verdienen het!!!

Met vriendelijke groet, Marijke (en een klapzoentje van Clowntje Rico).