Natacia en Renate Giesbers - mei 2003 -
Tijdens onze 2,5 week vakantie
wilden wij niet alleen al het moois nemen van Nepal, maar daar ook iets geven. Natasja had voordat wij vertrokken al contact gezocht via Internet met
Brigitte en Julia over wat wij konden doen bij hun project. We spraken af in
Nepal contact op te nemen met Agni en met hem verdere afspraken te maken.
Toen we kwamen bleken ze al op ons te zitten wachten (het duurde voor hun lang voordat we kwamen, ze wisten onze reisroute namelijk niet alleen wanneer we aankwamen in Nepal en weer vertrokken). De shock die Natasja had bij aankomst in Kathmandu, het gevoel heel ver terug te gaan in de tijd, had ik (Renate) dit bij het eerste bezoek aan de school. Zelf werkzaam in het onderwijs in Nederland was dit wel een grote overgang. We spraken af met Agni eerst een trekking te gaan doen en bij terugkomst voor de kinderen te gaan koken. Diezelfde middag kregen we een uitgebreide rondleiding, uitleg over het ontstaan van de school en kennismaking met de kinderen. Namaste !! |
Bikesh, zo ongeveer het meest bijdehante jongetje van de school, voelde zich uitgedaagd om onze namen op het bord te schrijven in het Nepalees. Geweldig! Het deed pijn in mijn hart te zien met hoe weinig middelen deze school het beste probeert te leren aan de kinderen. Een schoolbord, krijt, boeken en schriftjes, daar moeten ze het mee doen. In Nursery (peuterklas), waar kinderen bij ons nog spelen was geen speelgoed te bekennen. In maart dit jaar is deze klas door Julia en Brigitte geverfd en zijn de 100-velden in het Westerse en Nepalese schrift op de muur geschilderd evenals beide alfabetten. Dit is dan ook o.a. het leerdoel voor het hele jaar, dat ze deze "codes" leren kennen en dat ze een schoolritme opbouwen. De leerkracht in deze klas beseft dat ontspanning voor deze jonge kinderen net zo belangrijk is en gaat dan ook regelmatig met ze naar buiten om te zingen, dansen en voetballen. |
Ook is er dankzij deze stichting
een nieuwe klas bijgekomen, klas 3. Deze kinderen konden al behoorlijk wat
Engels. Sommigen durfden het niet te spreken, aangezien hun accent ze in de
weg zit. Have is geen have, maar ha Be, zodat het bijna Nederlands klinkt
(heb). Ze dit duidelijk maken en proberen uit te laten spreken was een heel
karwei! Hier was het dan zover, wij
hadden onze trekking gedaan, nog een dagje ervan bijgekomen en zouden vroeg
bij de school zijn. Ik, Renate, was ziek van het eten van de vorige dag, dus
was wat later. Wel nog net op tijd om het begin van de dag mee te maken. Per
klas in rijen, bidden en het groeten van de leerkrachten. Daarna gaan de
kinderen heel gedisciplineerd naar binnen. |
Renate | Natacia | Agni |
Wonder boven wonder was er
genoeg voor iedereen en was het genieten van de smullende kinderen die normaal
alleen maar rijst met linzen eten. Volgens een heel systeem dat Agni had
bedacht brachten mijn zus en ik de kinderen zo snel mogelijk al het eten, die
niet konden wachten om dit lekkers naar binnen te werken. Renate Giesbers |