Bezoek Julia - 06 maart / 11 april 2012 -
DE 'NAMASTE PRIMARY SCHOOL' IS OFFICIEEL GESLOTEN OP 13 APRIL 2012! Zoals velen
waarschijnlijk al wisten, had ik al een behoorlijk moeilijk jaar achter
de rug met het overlijden van ons hondje en daarna het overlijden van
mijn vader. Ook het afgelopen schooljaar van de ‘Namaste Primary School’
is niet verlopen zoals wij dat graag gezien zouden willen hebben. Mijn
afwezigheid van 12 maanden was te lang om nu nog hier en daar in te
kunnen grijpen. Het contact met de staf en de leerkrachten was het
afgelopen jaar miniem. Ze hadden bij mijn vertrek vorig jaar duidelijk
laten weten het contact te verbeteren. Maar helaas! Ze hebben allen
dagelijks toegang tot het internet, weten allemaal hoe Skype en Facebook
werkt en hebben allemaal ook een geavanceerd mobieltje met camera. Ja,
stroomuitval is er zeker een aantal uren per dag, maar dan hebben ze nog
steeds internet op hun mobiel! Maar vooral met het geven van een hogere
positie aan Laxmi als ‘baas’ naast Savitri, het schoolhoofd, had ik
zeker enige verbetering willen zien. In plaats van samen te werken,
hebben ze elkaar het hele jaar het leven zuur gemaakt. Veel mooie
beloftes toen ik vorig jaar de school verliet en had ik stille hoop op
een goede terugkomst. Maar niets van dat! Na een aantal dagen had ik al door dat er heel veel niet in orde was op school. De leraren hadden de kinderen niet onder controle, het schoolhoofd Savitri de leraren en kinderen niet en Laxmi de kinderen, de leraren en Savitri niet! Onderling boterde het al helemaal niet! Het ging vaak om de kleinste dingetjes. Het leek wel of ze zelf de regeltjes afgeschaft hadden die voor discipline en rust moesten zorgen op school. Het uitvoeren van het vak Practical Hour leek al helemaal nergens meer op en hebben ze er denk ik een eigen versie van gemaakt. Van de bibliotheek werd haast geen gebruik meer gemaakt. Er was te weinig keren gekookt en de laatste 6 weken was er al geen fruit meer gegeven!!! Als je dan Laxmi vroeg waarom er geen fruit gegeven was, zei ze dat het niet haar verantwoording was. Elke leerkracht heeft een eigen extra verantwoordelijke taak, maar Laxmi zou er zijn om die te controleren en zorgen dat deze uitgevoerd werden. Leerkrachten met gaten en scheuren in de kleding. Volgens Laxmi heeft ze er steeds iets van gezegd, maar luisteren ze niet naar haar, maar mij daar over inlichten via de mail ho maar. Leraren in de pauze letten niet op de kinderen, maar zijn heel druk met hun mobieltjes! Laxmi doet er niets aan! De manier van lesgeven is erg achteruit gegaan en deden ze weer veel klassikaal en opdreunen. Er werden zo nu en dan ook behoorlijke meppen uitgedeeld aan de kinderen zonder dat er een duidelijke aanleiding voor was vond ik. Vergadert werd er ook al haast niet meer, terwijl dat elke 14 dagen zou gebeuren. Ook de huisbezoekjes werden niet meer gedaan, omdat ze alle kinderen al bezocht hadden zeiden ze. Veel boeken waren in slechte staat, ongekaft, kapot en sommige kinderen hadden zelfs geen boek van een bepaald vak! Een leraar had de taak dit te controleren! |
de warme mutsjes waren een presentje van de KPN-winkel in Delft |
Tijdens de assembly in de ochtend stonden de leraren al kauwgom kauwend voor de kinderen en waren er ook veel kauwgom kauwende kinderen. Er werd niets van gezegd. Ben ik weer even de rijtjes langs gegaan en heb de kauwgom verzameld en vroeg aan Laxmi en Savitri wat dit voor een schandalige vertoning was. Dan gaan altijd de hoofdjes van iedereen naar beneden en zwijgen ze in alle toonaarden. Het uurtje co-ordination games van peuterklas tot klas 3 sloeg ook nergens op. Van stoelendans tot touwtje springen tot in het gras zitten en niets doen. Elk jaar heb ik daar zoveel tijd aan besteed en elke keer na mijn uitleg zeiden ze dat ze het begrepen hadden. Er was in klas 3 een keer voorlezen, maar hetzelfde verhaaltje en 6 kinderen verder werd er nog steeds niet door de leraar ingegrepen bij de spraakfouten die ze maakten. Bleek later dat deze leraar het zelf ook zo deed! Bij het maken van de examenvragen moest ik helemaal ingrijpen en besloot ik de vragen van het Practical Hour maar zelf te doen voor klas 4 en 5. De leraren hadden een paar dagen van tevoren al een aantal vragen op het bord geschreven die ze moesten oefenen, want die kwamen hoogstwaarschijnlijk wel op het examen. Het mondeling examen van alle klassen was een aanfluiting. Ik weet niet hoeveel ik nog op moet schrijven om duidelijk te maken dat er goed met de pet naar werd gegooid. NIET in hun ogen hoor! Zij deden het goed, alleen ons systeem was te moeilijk vonden ze en dus niet nodig, want op andere scholen doen ze het ook niet zo! Dit is wel Nepal en niet Holland, wordt er door hun hard geroepen en jullie willen onze cultuur veranderen …..! Met de technologie wel vooruit willen, maar verbetering van het onderwijssysteem zit er niet in! Op de kalender heb ik 8 maart, internationale vrouwendag, als vrije dag geschrapt en er een speciale schooldag van gemaakt om deze dag te oefenen in de onderwerpen waar de kinderen zwak in zijn. In Nepal is het een landelijke vrije dag, maar wat het inhoud weet niemand. Ook 1e Kerstdag heb ik geschrapt als vrije dag en vaak in de wintervakantie ingepland. Helaas kwamen er het afgelopen jaar weer 2 nieuwe landelijke vrije dagen bij voor diverse moslimfestivals. Ik vraag we af wat ze eigenlijk bedoelen in het nieuwe Nepalse volkslied met de tekst ‘Nepal, land of knowledge and land of peace’. Ik heb ze de vraag gesteld waarom we deze school hebben laten bouwen en waarom specifiek voor deze doelgroep. De antwoorden zaten een eind in de goede richting. Dus als ze het niet eens zouden zijn met onze leermethoden, dan weten we ook niet waarom ze dan ooit bij ons zijn komen werken. We hebben ze van te voren alle reglementen en nieuwe leermethoden van de school laten lezen en laten tekenen dat ze ermee akkoord gingen. Ze wisten waar ze aan begonnen en vonden ze het allemaal een eer om met deze groep kinderen te mogen werken. Maar hun eigen studie stond wel op de eerste plaats en dan onze kinderen! Ik weet niet waar het fout gegaan is, maar zo had ik er allemaal geen zin meer in. Waar is mijn school gebleven waar ik zo trots op was? Ik ergerde me aan alles. Hier doe ik het niet voor. Het systeem werkte wel, alleen de leraren en staf hebben er met de pet naar gegooid het afgelopen jaar. Totaal verkeerd beleid. Diep teleurgesteld in Laxmi en Savitri die de school gewoon niet kunnen draaien. De leraren die teruggevallen zijn in hun oude systeem van lesgeven. Alles gaat aan je knagen en je gedachten slaan op hol. Kan dit volgend jaar nog goed komen? Hoe dan en wat te doen? De tijd dringt en in 5 weken begint het Nieuwjaar en dus ook een nieuw schooljaar. De huidige omstandigheden zijn in mijn ogen al heel slecht en de toekomstige omstandigheden zien er al helemaal niet rooskleurig uit. De stakingen in het onderwijs kwamen frequent voor en dat kwam niet ten gunste van het komende examen. Ze hielden stakingen omdat ze betere en nog meer faciliteiten willen en vooral meer salaris. Hoe moet ik volgend jaar met deze staf en leraren door die geen respect voor mij hebben, meer salaris willen en ons leersysteem niets vinden? In een vergadering heb ik ze een opsomming gegeven van hun vrije dagen van het afgelopen jaar: 56 dagen voor vakanties en nepalese festivals, 31 halve dagen, 13 dagen staking (politieke en onderwijs) en gemiddeld 15 ziektedagen/verlofdagen per leerkracht. Komen we op 100 dagen : 6 werkdagen is bijna 17 weken, is dus ruim 4 maanden dat er een leerkracht afwezig was. Te gek voor woorden! Het viel me op dat er bijna dagelijks een stukje in de krant stond over ‘het slechte onderwijssysteem in Nepal’. Niet voor niets. En dan willen we ook nog voldoen aan de millennium doeleinden van 2015 dat we willen bereiken dat alle kinderen in de hele wereld naar school kunnen gaan! Wij wilden helpen! We hebben 6 jaar een school voor arme kinderen gesponsord, daarna hebben we een prachtige school gebouwd en nog eens 5 jaar lang vele kinderen op weg geholpen te leren lezen en schrijven. Voor die kinderen willen en kunnen we nog lang, heel lang doorgaan, maar voor al het andere niet! We hebben alles geprobeerd, overal voor gevochten en heel veel bereikt, maar nu moeten we er echt een punt achter zetten. Over deze moeilijke beslissing heb ik regelmatig aan de telefoon gezeten met Brigitte in Nederland. Verdriet, heel veel verdriet en heel veel kwaadheid, maar ik denk een hele wijze beslissing. Ik ben er nu en nu kan ik nog proberen er een ‘mooi’ eind van te maken. De school moet na het examen dicht, want volgend jaar zo doorgaan heeft geen zin. Met die nog onwerkelijke gedachten ben ik aan de slag gegaan. Ik heb nog heel veel scenario’s de revue laten passeren, maar bij alles wat ik maar bedacht, had ik weer mensen nodig die het voor ons gingen runnen. Maar één ding wist ik zeker, als we iets anders gingen doen, was het wel zonder Laxmi of de oude leerkrachten. Uiteindelijk zat er maar één ding op en dat was het land met de school te verkopen. Nadat we deze beslissing genomen hadden moest ik als eerste met Laxmi en Shekhar om de tafel gaan zitten, want tenslotte staat alles op hun naam en kan ik alleen maar hopen dat ze ermee instemmen. Er gaan natuurlijk heel veel verhalen de ronde hier in Nepal over dit soort situaties en komen degene die het geld geïnvesteerd hebben er meestal slecht vanaf! Ook hoor ik van veel problemen bij andere Nederlandse organisaties. Even over naar de andere dingen die ook gewoon door bleven gaan op school …. |
Nieuwe
speeltjes en klas 5
Ondanks alle nare
omstandigheden heb ik geprobeerd er maar het beste van te maken en de
tijd die mij restte om nog iets leuks met de kinderen te doen, goed te
besteden. Ik had toch weer wat nieuwe dingen meegebracht uit Nederland
en daar hebben we veel lol mee gehad. Voor de lagere klassen had ik een
groot plastic rolding meegenomen en dat was een enorm succes. Ik heb wel
een ochtendje nodig gehad om het met m’n mond op te blazen, want met het
pompje ging het niet. Ze waren er helemaal gek van en om beurten moest
er even in gerold worden. De plastic loopklosjes vonden ze ook heel erg
leuk. Juf Geeta was wel altijd begaan met de kinderen en heel behulpzaam.
Het waren leuke uurtjes en deed het me goed die kinderen zo te zien
genieten. |
Gewoon even met de kleintjes In de peuterklas kan je je zorgen weer even opzij zetten en genieten. Samen met juf Geeta gingen we een aantal dingen herhalen voor het komende examen. Met de weegschaal en de meetlat gingen we ‘Practical Hour’ wegen en meten doen. In deze klas vonden we het al belangrijk hier mee te beginnen. Op jonge leeftijd worden ze namelijk al geleerd het eten klaar te maken, omdat pa of ma vaak aan het werk zijn en ze zo dus snel zelfstandig moeten worden. Eerst het grove werk met de personenweegschaal. Om beurten mochten ze er op gaan staan om te kijken hoeveel ze wogen. In het begin van het jaar had Geeta ze ook al gewogen en gemeten en konden we zo dus zien hoeveel ze waren aangekomen en gegroeid. We leren ze al kilogrammen te verdelen in decigrammen, centigrammen en milligrammen. In het begin van het schooljaar leggen we al uit waar woorden zoals Millenium, Decade en Century vandaan komen. Dat maakt het in de hogere klassen alleen maar makkelijker. Dat was de uitschieter. Daarna gingen er weer om beurten een paar opstaan en moesten ze uitrekenen hoeveel dat bij elkaar was. Dat was nog wel een beetje moeilijk voor ze. Toen tegen de meetlat aan de muur. Ook hier weer leren ze een meter te verdelen in decimeters, centimeters en millimeters. En natuurlijk kwamen hier ook weer de optelsommetjes. In deze klas was er een meisje in 1 jaar 7 cm gegroeid en 3 kilo zwaarder geworden. Andere dagen deden we de maanden van de kalender leren, poppenkast, kleuren leren of voor de ontspanning een keer gezellige liedjes zingen of rijmpjes opzeggen. Het blijven kleine gezellige boefjes die ik heel erg zal missen! |
verschillende kinderen uit de peuterklas |
Omgeving en
lekker koken
De Ficus die we 6 jaar
geleden van Edith en Maarten gesponsord gekregen hadden, is uitgegroeid
tot een hele grote prachtige boom. Vaak zitten de kinderen er in de
pauze onder in de schaduw of nuttigen ze er de 2-wekelijkse maaltijd. De
keren dat ik het mooie Annapurna gebergte heb kunnen zien in deze weken
was op één hand te tellen. Het blijft een spectaculair gezicht vanaf de
school. Toen ik het dak op ging om van het uitzicht te genieten, liet ik
alle mooie schooljaren de revue passeren en moest ik wel even een
traantje wegpinken. Ik weet nog goed dat ik hier voor het eerst kwam. Ik
zag alleen maar een groot groen rijstveld. Maar na 10 maanden stond er
een prachtige school met een groot speelveld. Het is nu allemaal zo
onwerkelijk. Zes jaar geleden waren we nog zo’n beetje het enige gebouw
hier in de buurt, maar nu is dat toch heel anders en komt de wijk
Birauta wel heel erg dichtbij. Er zijn kleine lokale winkeltjes en er
rijdt al een bus richting Lake-Side. Het is in een rap tempo vol gebouwd.
Naast onze school staat nu een woonhuisje en even verderop een
kippenboerderij. |
Prijzen
Tussen de examens
door hebben we alle spullen die we nog over hadden om weg te geven op de
laatste verdieping verzameld. Het was nog ontzettend veel. Dit keer
wilden we prijsjes uitdelen aan de kinderen die het afgelopen jaar het
meest aanwezig zijn geweest in plaats van aan de kinderen met de beste
prestaties. We zochten van elke klas 3 jongens en 3 meisjes uit. Na het
examen konden ze dan in groepjes naar boven komen en de prijzen in
ontvangst nemen. Ze vonden het geweldig, want er vielen mooie dingen weg
te geven. Skippyballen, bekers, regenpakken, voetballen, kleurboeken,
beddengoed, etc,. Wat er daarna nog overbleef aan kleding, pluche
beesten, rugzakjes en kleine speeltjes, hadden we op een paar stapels
gelegd. Toen alle kinderen uiteindelijk boven waren, was het wachten op
mijn fluitsignaal en mocht iedereen erop, erin en ertussen duiken om
iets uit te zoeken. Na 10 minuten was er zelfs bijna geen stofje meer te
vinden op de vloer en ging iedereen met een tas vol spulletjes naar huis.
De mooie handdoeken, die we ook gekregen hadden, zijn een paar dagen
later weer uitgedeeld. Opgesloten in school
Daar stond ik dan
met m’n handen aan de spijlen, naar de toiletten buiten kijkend.
Gevangen in de school! Waar sloeg dit nou weer op? Wat heb ik er
nou mee te maken? Ik begreep er geen snars van. Buiten stonden de
leraren tegen iedereen die maar langs kwam te schreeuwen en te vertellen
wat er gebeurd was. Ja, zo gaat dat hier. In no-time stonden er heel wat
mensen voor de school. Laxmi vond het doodeng en vroeg me om Shekhar te
bellen. Tenslotte is het ook zijn probleem. Ik ben maar even rustig in
het kantoor gaan zitten om m’n kwaadheid te laten zakken en te wachten
totdat Shekhar kwam. Wat een toestand! Dit kunnen ze toch niet maken? Is
dit de beloning na 13 jaar hard werken voor de kinderen in dit land?
Schandalig! Toen Shekhar er aan kwam liep ik naar het hek en riep
iedereen om even dichterbij te komen. Ik zei dat ze maar een paar
minuten de tijd hadden om het hek weer open te doen daar ik anders de
politie zou bellen. Ik zei heel nadrukkelijk dat wat er hier nu gebeurde
hele grote consequenties voor hun zou kunnen hebben. Ik zei, dat ze een
toerist tegen haar wil in gevangen hielden. Shekhar beaamde dat ook nog
heel ernstig. Dat sloeg aan en werd het
slot eraf gehaald. Ik verzocht ze vriendelijk weer in het kantoor te
komen en de situatie te bespreken. Het werd na een tijdje duidelijk dat
ze mij NIET wilden 'opsluiten', maar Laxmi. Dit ter voorkoming dat zij
onder haar plicht uit zou komen de salarissen te betalen. Van iedereen
kreeg ik duizend maal excuus ……. Maar voorlopig stond het wel op m’n
netvlies! Ik stelde voor dat Shekhar en Laxmi met de leraren tot een
oplossing van dit probleem moesten komen. De leraren ging nu niet meer
akkoord met een brief voor niet-ontvangen salaris aan de ‘Education
Office’, maar ze wilden nu direct geld zien. Ik mengde me niet meer in
deze discussie. Ik was er wel klaar mee. Na lang onderhandelen hebben
uiteindelijk de leraren zelf een brief opgesteld waarin staat dat
Shekhar en Laxmi akkoord zijn gegaan morgen de salarissen uit te betalen
aan iedereen. Ze zouden dan beide de helft van het bedrag aan salarissen
meebrengen. Zij kunnen het dan weer t.z.t. verrekenen met het bedrag dat
terugkomt van de bank. Goed plan! De dag erna werd er afgerekend en was
ook dit probleem de wereld uit. Ik heb wel gevraagd of de leraren me de
volgende dag nog even een uurtje wilde helpen met alle meubels naar de
begane grond te brengen. Dat was geen probleem. Daarna zouden we elkaar
weer een week later zien als de rapporten uitgedeeld zouden worden. |
Boarding school Ik heb toch een tijdje met het idee
rondgelopen om zo’n 30 of 40 kinderen naar een Boarding School te sturen.
Nog tijdens de dagen dat de school gewoon open was, had ik met Savitri
een lijst gemaakt voor de eventueel daarvoor in aanmerking komende
kinderen. Ik had met de Boarding School, die tegenover onze school stond,
al contact gelegd hier eens over te praten. Hij zou een lijst maken met
prijzen van kosten van inschrijving, examengeld, jaarlijkse bijdrage,
maandelijkse bijdrage en boekengeld. Nu er tijd was besloot ik het hoofd
van de school op te zoeken en eens te kijken of we tot een deal konden
komen. Ik hoopte dat hij direct met een superlijst en een superaanbod
zou komen, want hij kende mijn achtergrond waar ik mee bezig was geweest
in Pokhara de laatste 13 jaar. Dus ik verwachtte eigenlijk positief
nieuws, zodat ik misschien wel alle kinderen erheen kon sturen. Na een
beetje over en weer gepraat over ditjes en datjes overhandigde hij me
een dubbel gevouwen papiertje. Werd ik toch weer zenuwachtig van, want
stilletjes hoop je echt een keer dat ze het goed met je menen en ook
eens iets voor deze groep kinderen willen doen. Ik vouwde het open en
werd er inderdaad stil van ……. ! Dat is niet helpen! Het waren prijzen
die ze hanteren op elke Boarding School. Geen korting, gewoon keihard
dezelfde prijs als anders. Terwijl het normaal is als je 2 of meer
kinderen aanmeld, de 3e gratis naar school mag. Daar slaat je
hart toch weer van op hol. Van een aantal oud-leerlingen, die nu naar
deze scholen gaan, hadden we ook al gehoord wat zij betaalden. Maar die
ouders hebben hun kind dan zelf aangemeld en dat scheelt! Een blank
gezicht, een hoge prijs! Jan – Stichting Nepal Pariwar – Ondertussen had
ik op een avond bij Pratima ook Jan ontmoet. Net zoals ik, een gedreven
persoon met alle liefde voor hulp aan Nepal. Hij was zo druk als een
klein baasje en moest van hier naar daar en dit doen en dat doen. Ik
vertelde hem in het kort over mijn ‘toestand’ met de school en dat ik
bezig was te proberen de spullen kwijt te raken. Hij haakte daar direct
op in. Hij vertelde dat er in Ulleri (een klein dorpje in het Annapurna
gebied) een klein schooltje in slechte staat was met een kleine
bibliotheek eraan, waar ze dringend behoefte hebben aan materialen die
ik zojuist had opgenoemd. Hij vertelde verder dat er in het volgende
dorpje, Tirkhedunga, ook een overheidsschool was die net nieuwe banken
en tafels wilde gaan kopen. Nou, daar hoefde ik niet lang over na te
denken. Hij ging bellen met zijn Nepalese contactpersoon om dit
geweldige nieuws te vertellen. We maakten gelijk voor de volgende dag
een afspraak op school om de spullen te komen bekijken. Ze mochten van
mij ieder geval de helft van alle tafels en banken hebben. Dat waren 22
sets. Voor de bibliotheek en het kleine schooltje wilden ze graag een
paar stukken tapijt, speelmateriaal, leesboeken, 10 kleine krukjes en 3
tafeltjes. De principal van de grote school was zeer geïnteresseerd in
de ‘teacherboxes’. Want hij vertelde dat de leraren bij hem op school
ook steeds door het kantoor moeten om dan weer een pen, potlood,
gummetje, schriftje of wat dan ook te pakken. Alles wat ze die dag nodig
hebben gaat in de ochtend in de box en na schooltijd weer bijvullen voor
de volgende dag. Was ik toch blij dat mijn uitvinding op een andere
school gebruikt zou worden! Ook wilden ze graag uit het kantoor het
boekenrek en het prikbord en van de keukenspullen een aantal bekers en
borden, bestek en een grote kookpan. We hadden afgesproken dat ze de 22
sets tafels en banken zouden krijgen en dat ze voor de overige dingen
een kleine vergoeding moesten geven.
Al deze spullen kwamen ze een paar dagen later met een tractor ophalen.
Het was geen leuk gezicht toen dit gebeurde. Terwijl de mensen de tafels
en banken naar buiten droegen, deed het me denken aan de dagen dat we 5
jaar geleden alles juist naar binnen droegen. Vreselijk vond ik dit. Ben
even naar het toilet gegaan om m’n tranen de vrije loop te laten.
Gelukkig hield ik me op de been met de gedachte dat we er ook weer
andere kinderen blij mee konden maken. Uiteindelijk toen ze bijna klaar
waren met inladen, vroeg het hoofd van die school of ze ook de gordijnen
mee mochten nemen. Dat mocht van mij best, maar wel tegen een extra
vergoeding. Hij wilde dat niet en zei dat ik best een klein gebaar kon
maken naar hun. Verbaasd over wat hij zei, knikte ik met mijn hoofd
richting de overvol geladen traktor en zei … ‘is dit niet genoeg’? Uitdelen van de rapporten Zaterdag 7 april
was het de dag dat de rapporten uitgedeeld zouden worden. Rond half 10
kwamen de leraren om de handtekeningen onder elk rapport te zetten en
werden er wat banken naar buiten gedragen waar de ouders op konden
zitten. Ik had de overgebleven helft van de banken en tafels express
voor deze dag nog even bewaard. Voordat de leraren van start gingen met
de uitreiking, wilde ik heel graag tegenover de ouders mijn verhaal doen
waarom we besloten hadden de school te sluiten. Ik vroeg Geeta en Amrit
of ze me wilden helpen met het vertalen in het Nepalees voor de ouders.
Mijn verhaal begon met het probleem Kalpana. Zij was een oud lerares bij
ons vorige project en wilde graag het hoofd van ons nieuwe schoolproject
worden. Ondanks vele e-mails en telefoontjes heen en weer dat ze er nog
steeds voor ging, zat ze 1 week voor de opening ineens in Japan! Toen
hebben we Dhana, ook een oud lerares, als hoofd aangesteld, maar die
vertrok na een jaar naar Amerika. Daarna is het Arjun geworden, maar
door zijn grote mond hebben we die moeten ontslaan. De laatste 3 jaar is
Savitri het hoofd van de school geweest. Ik heb vertelde ze over het
feit dat er zo’n slechte communicatie was tussen mij, de staf en leraren.
Dat ze mij niet op de hoogte hielden van wat er speelde op school en dat
ze maar hun eigen ding deden. Dat ze buiten mijn weten om zelf een
picknick gingen organiseren en de kinderen er dik voor lieten betalen.
Dat er veel meer geslagen werd en dat ze de kinderen tegen mij opzette.
Dat ze met de kinderen sportdagen hielden, maar mij daar niets van
vertelde. En daarboven op dat ze tegen de kinderen zeiden het niet tegen
mij te zeggen. En ga zo maar door. Maar daarna was het ook tijd om van hun afscheid te nemen. Ik heb nog nooit zo’n stel koele kikkers bij elkaar gezien. Ach ja, het salaris was toch al binnen en dat was voor hun het belangrijkste denk ik. Deze allerlaatste keer bij het afscheid van hun ook geen tika en sjaaltje, maar een gewoon namaste en we bellen nog voor je weggaat. Wat niet gebeurd is hoor. Jammer dat we zo uit elkaar gegaan zijn. Zelfs van de verantwoordelijke personen, Laxmi en Savitri, NIETS! Gewoon over en uit. Dat was het dan. Onbegrijpelijk. Waarom op deze manier? Ik heb me er maar gauw proberen over heen te zetten en ben me maar weer met andere dingen gaan bezighouden. De rest van de spullen moest ook nog weg. Shree Lila Lower Secondary School In de buurt van de wijk Chorepatan, waar ook een aantal van onze kinderen woonden, had ik een verpaupert overheidschooltje gevonden. De week ervoor waren ze al bij ons komen kijken en hebben ze uitgezocht wat ze graag wilden hebben. Deze mensen kwamen zondag 8 april in de ochtend ook met een tractor en hebben die, zoals die anderen, ook in een mum van tijd lekker volgeladen. Een paar rollen tapijt, 22 sets tafels en banken, veel speelgoed en knuffels, een aantal schoolborden, een paar gros schriften en pennen en een flink aantal Engelstalige en Nepalese leesboeken. Het hoofd van deze school vond het geweldig dat we ze zoveel wilden geven. Op de traktor ben ik meegereden naar de school in de wijk Pumdi Bhumdi, een dik half uur rijden. Mijn bips zat de volgende dag aardig onder de blauwe plekken. Er zitten slechts 90 kinderen op dit schooltje. Het ziet er heel slecht uit. Voor de ramen zit geen glas en ligt er overal vogelpoep binnen. Het ruikt er ook niet zo fris. De meubeltjes zijn bijna weggerot en de tafels en banken zijn van vele,vele jaren geleden. De op de muur geverfde zwarte schoolborden lijken nergens meer op en de vorige schoolborden liggen als oud schroot achter in de klassen. Er is een bibliotheekje, maar die staat ook vol met puin en op de muren is, zo te zien aan de Hollandse vlag, ook iets geschilderd door een Nederlandse stichting. Ik heb wel tegen het hoofd van de school gezegd, dat ik graag zou willen dat ze de school een keer netjes opruimen en dat ik dan best een volgende keer als ik weer in Pokhara ben, wil komen helpen de boel te verven. Dat vond hij een goed plan. De school zou 15 april weer open gaan en was ik uitgenodigd voor deze ‘parentsday’. Maar helaas, dan zat ik alweer in Nederland. Daarna hebben ze me met de traktor weer afgezet in Dam-Side. |
Gehandicapte
project Gelukkig waren er ook leuke gebeurtenissen. In de eerste weken vertelde Pratima mij over een gehandicapte project in Pokhara waar een vriendin van haar de coördinatie doet en dat ze dringend op zoek waren naar een andere locatie. Mijn interesse was snel gewekt, wilde het niet dat de dame in kwestie het erg druk had in Kathmandu en we dus niet op korte termijn een afspraak konden maken om hierover te praten met elkaar. Ik zat met de verkoop van de school toen al op een behoorlijke dead-line en kon dus niet te lang meer wachten. Door de telefoon had zij wel te kennen gegeven heel erg geïnteresseerd te zijn in onze school met land. Ik zou het namelijk heel erg leuk hebben gevonden als deze gehandicapte kinderen een mooie toekomst zouden krijgen op onze locatie. Ik had het zo bijna gratis aan ze willen overdragen, maar daar zouden Laxmi en Shekhar helaas nooit mee ingestemd hebben. Het zou voor ons en voor hun de perfecte oplossing kunnen zijn. Maar helaas, het mocht niet meer baten, want we konden echt geen afspraak regelen op korte termijn. Zij balen, ik balen! Echt jammer. Maar goed, ik ben op een gegeven moment uitgenodigd door Lajali, de coördinatrice, om een kijkje te komen nemen op het project. De organisatie richt zich speciaal op spastische kinderen (Cerebral Palsy). Het is een dagopvang met ongeveer 35 kinderen. De ouders zijn er heel direct bij betrokken. In de ochtend worden ze met een busje opgehaald en om 16.00 uur is het programma afgelopen. De meeste begeleiders die er werken, hebben een half jaar in India een goede opleiding gevolgd als fysiotherapeut. Het gebouw heeft verschillende afdelingen waar diverse soorten therapie wordt gegeven. Overal waar ik kwam werd ik door de kinderen liefdevol begroet met een namaste en kreeg ik zelfs een omhelzing van ze. Sommige konden al heel snel mijn naam uitspreken, wat erg aandoenlijk was. Ze oefenen echt heel veel met deze kinderen en krijgen zelfs Nepalese- en Engelse les. Ze willen heel graag dat deze kinderen later naar een normale school kunnen. Er wordt ook met ze gezongen, gedanst en gesport. Een paar keer per jaar wordt er tevens een picknick georganiseerd met de ouders er bij. De organisatie hiervan vergt heel veel tijd. Na mijn rondleiding heb ik heel lang met Lajali zitten praten. Ze heeft het hart op de goede plaats en zet zich 100% in voor deze kinderen. Ze is op zoek naar sponsors die haar kunnen helpen met donaties voor een stuk land en een nieuw gebouw. De locatie waar ze nu zitten is veel te duur vanwege de hoge huur die ze elke maand moeten betalen. Aan het eind van deze bijzondere dag heb ik haar gevraagd om met een paar mensen van haar project een keer bij mij op school te komen en te kijken of er dingen waren die ze misschien bij hun konden gebruiken. Dat werd ook direct na het examen. Ze keken hun ogen uit en baalden toen nog meer dat ze niet eerder in Pokhara konden zijn om plannen te maken voor overname. Het had een hele geschikte locatie geweest had ze gezegd. Daar was ik me ook echt wel van bewust. Maar gedane zaken nemen geen keer en wilde ik het daar niet meer over hebben. Ik liet ze alles zien en vroeg ik ze aan te wijzen waar ze interesse in hadden. Kookgerei en een grote gasbrander, heel veel knutselmateriaal, de kist met handpoppen, puzzeltjes en diverse andere spelletjes, het grote plastic rolding, skippyballen, 10 kleine stoeltjes uit de speelklas met 2 tafeltjes en de grote bibliotheekkast met heel veel leesboekjes. Ze waren helemaal enthousiast. Ik had gezegd dat ze na een dag of 10 de spullen konden komen ophalen. Een paar dagen erna werd ik op het project uitgenodigd om een speciale ceremonie bij te wonen. Dat leek me natuurlijk heel erg leuk. Nog leuker werd het toen ik doorhad dat ze die voor mij gepland hadden. De beneden zaal zat vol met kinderen en begeleiders en moest ik vooraan op een klein bank je komen zitten. Ik kreeg uit handen van een kindje een papieren hart met al hun namen erop en met lieve dankwoordjes voor de gegeven spulletjes. Het was zo hartverwarmend dat ik er een brok in m’n keel van kreeg. Om beurten gaven ze me bloemetjes en tika’s. Als laatste onderdeel werd er toen door iedereen nog gedanst. Het was een geweldige middag. Ik kom hier zeker terug en wie weet wat wij nog voor deze kinderen kunnen gaan betekenen. Tenslotte zijn we een stichting ter ondersteuning van hulpbehoevende kinderen in Nepal!! Al met al was ik toch helemaal in mijn nopjes dat ik voor al onze schoolspullen een aantal goede doelen gevonden had. Het was heel moeilijk, maar het was het zeker waard. |
blij met onze gekregen schoolspullen, gaven ze mij ook een uurtje om nooit meer te vergeten! |
De laatste loodjes en een
beetje ontspanning De laatste loodjes wegen inderdaad het zwaarst! Ik had nog een paar dagen over om een aantal kleine klusjes in de school af te maken voor ik weer terugging naar Kathmandu. Zo stonden er in de speeltuin een klimrek, schommel en glijbaan waar ik nog een bestemming voor moest vinden. Nu wist ik dat er een grote lege plek was in de wijk Titipani waar ook een aantal van onze kinderen wonen. Een hele geschikte plaats voor deze speeltoestellen vond ik. Op een ochtend ben ik naar deze wijk gegaan en heb ik contact kunnen leggen met de persoon die over dit stukje grond ging. Hier staat ook een kleine dagopvang voor peutertjes. In een half uurtje hadden we alles doorgepraat en vond zij het een waanzinnig leuk idee om de speeltoestellen hier te plaatsen. Geweldig. De volgende dag om 9.30 uur zouden ze het met een tractor op komen halen. Die ochtend ben ik ook nog even bij een aantal kindertjes langs gegaan. Zo gezegd, zo
gedaan. Half 10 zouden ze er zijn, maar ik dacht, ach, dat loopt niet
zo’n vaart, want ze zijn 99 van de 100 keer dat je iets afspreekt toch
te laat. Het was even 9.45 uur toen ik de school naderde en tot mijn
grote verbazing stond de tractor al voor het hek. Het kan dus toch! Ze
vroegen of ik materialen had om die speeltoestellen uit de grond te
halen. Ik liep de school binnen om deze spullen te pakken, maar ik greep
mis. Waar ze lagen was een lege plek! Ik riep Devi en haar zoon er bij
om te vragen of ze wisten waar ze gebleven waren. Ze vertelde dat Laxmi
die gisteren allemaal had meegenomen. Daar was mij niets van bekend.
Verdikkie! Het ging om een grote schop, 2 pikhouwelen en 3 kleine
tuinschepjes. Ik belde Laxmi op om te vragen waarom ze deze spullen had
meegenomen. Ze dacht dat ik ze niet meer nodig had ….. Toen ik zei dat
ze dat dan eerst even had kunnen vragen, werd ze boos en zei dat ik haar
uitmaakte voor dief. Ze kan soms best wel heetgebakerd zijn, maar dat is
ook zo weer over. Ik vroeg of ze deze spullen direct weer terug wilde
brengen, want de mensen stonden te wachten. De verbinding werd verbroken
en wist dus niet of ze het wel of niet zou doen. We wachtte nog heel
even, maar de werklui werden onrustig en zeiden dat ze gingen eten en na
13.00 uur wel weer terug zouden komen. Jakkes, daar gaat m’n dag weer.
Zijn ze een keer op tijd, gebeurt er wel weer wat. Na een uurtje kwam
Laxmi eraan en smeet kwaad de spullen voor de voeten van Devi en
verdween weer met haar zoon op de motor. Ik heb daarna tot 14.00 uur gewacht en ben maar
weggegaan. Ik heb Devi gevraagd om de boel in de gaten te houden als ze
terug zouden komen zodat zij de spullen kon aangeven. Een paar uur later
belde ze me op en vertelde dat die mensen later op de avond in de stromende
regen de speeltoestellen hebben opgehaald. Is maar goed dat ik niet ben
blijven wachten. Met Babita (zie vorige verslagen) en Devi had ik een keer in het restaurant bij Pratima afgesproken om pizza te eten en bij te kletsen. Babita moet nog 2 jaar college volgen en dan is ze helemaal klaar met school. Ze heeft de afgelopen jaren in de opvang gezeten bij het Namaste Children Home, die ze de kans heeft gegeven haar school zover mogelijk af te maken. Afgelopen jaar was ze begonnen aan haar 1e jaar college, die ook betaald werd door Namaste Children Home, maar door familie omstandigheden heeft zij daar mee moeten stoppen. Ze moest toen het project verlaten en is naar huis gestuurd. Momenteel volgt ze geen college omdat ze daar geen geld voor hebben. Deze organisatie had beloofd een extra ruimte aan hun huisje te maken zodat Babita een eigen kamer zou hebben. Dit stond ook in de nieuwsbrief die ik elke maand krijg van hun. Toen ik daar op visite kwam, zag ik inderdaad een aanbouw. Alleen was het verhaal anders. De organisatie had alleen de ruwe materialen geleverd en hebben ze zelf in 2 maanden de extra ruimte er aan moeten bouwen. In deze periode hebben haar ouders dus niet kunnen werken en dus ook niets zelf kunnen verdienen. O ja, er was niet genoeg voor een dak en ligt er een oude golfplaat op met gaten. Ze vonden het schandalig. Dat is niet helpen. We hebben nu besloten Babita voor de komende 2 jaar te sponsoren, zodat ze het college af kan maken. Dit is onze eerste nieuwe missie. Volgend jaar mogen ze ook van ons er een nieuw dak op laten zetten. Devi had een paar jaar geleden in de peuterklas een plaatje aangewezen waarvan zij vond dat het er wel heel erg lekker uitzag, maar niet wist wat het was en dat graag een keer wilde eten. Pizza dus! Ik had het altijd onthouden en nu deed het geschikte moment zich voor om haar ermee te verassen. Ze was ook voor het eerst in een restaurant en wist ze haast niet waar ze moest kijken. Het werden veel nieuwe indrukken voor haar. Maar eerst bestelde ik de overheerlijke chicken chilly …… lekker pyro (pikant). Daarna aan de pizza met kaas, salami, champignons, veel uien en knoflook. Ik heb het haar echt gegund. Ze heeft altijd met hart en ziel voor ons gewerkt en was er nooit iets op haar aan te merken. De school was altijd brandschoon en stond ze altijd voor me klaar met een kopje thee met wat lekkers erbij. Met pratima erbij als vertaler heeft ze nog een boekje open gedaan over de leerkrachten. Ik viel van de ene in de andere verbazing. Maar daar wil ik het nu niet meer over hebben. het is wel goed dat ik het als nog weet. We hebben verder een hele leuke avond gehad. Ik heb haar nog een pizza meegegeven voor haar man en kinderen! Met een paar
vriendinnen van Pratima ben ik nog een dagje uitgeweest naar de overkant
van het meer. Ze hadden kleding gehuurd, want ze wilde zich wel eens in
typisch Nepalese kledij steken. Dat werd een leuke foto shoot. We hebben
lekker geluncht en veel gelachen. Dat heeft me goed gedaan. ’s-Avonds
kwamen we ze weer tegen in lake-Side en hebben toen heerlijke Illy
cappuccino gedronken in een nieuw koffietentje. Dat was klasse koffie!
Ik zat vaak bij Pratima in het restaurant voor een babbeltje en om me
hart te luchten. Ook haar zoon, Anish 17, is een gezellige jongen. Hij
doet de hotelvakschool en is erg getalenteerd. Pratima heeft ook nog een
leuk klein hondje van een jaar oud, Fairy. Als ze me aan zag komen
sprong ze al zowat in m’n armen. Meestal ging ik even met haar wandelen
of zat ik ‘s-avonds aan een tafeltje gewoon lekker met haar te kroelen.
Daar werd ik rustig van. Pratima en ik namen haar op een gegeven moment
overal mee naar toe en dat is voor Nepalese begrippen heel raar. We
zaten een keer in een restaurant iets te eten en vroeg ik voor Fairy een
bakje water. Nou, je had dat gezicht van die ober moeten zien …. alsof
hij water zag branden! Fairy is een lekker verwend hondje. Ze heeft
zelfs een echt mooi kunststof hondenhok en een prachtige eet- en drinkbak.
In de winterperiode krijgt ze zelfs een rompertje aan. Uit Nederland had
ik een grote zak kauwstaafjes meegebracht, die ze wel heel erg lekker
vond. |
bootje varen | Pratima, Bahini en Lajali | Pratima even opdossen | in Mamma Mia restaurant | met Babita en Devi |
verwende Fairy | lekker kauwen... | thuis bij Lajali | haar ma en ik | Kathmandu met Pratima |
Slotwoord Het was een vreselijke en zeer verdrietige tijd geweest en moet ik er nog heel vaak aan terugdenken. De tijd zal de wonden moeten helen. Maar we gaan door, want het wil niet zeggen dat nu de school er niet meer is we niets meer gaan doen. We willen heel erg graag de kinderen van de families die we jaren geholpen hebben, blijven helpen. Volgend jaar zal ik/wij polshoogte gaan nemen bij welke scholen de kinderen terecht zijn gekomen. We weten ondertussen overal de weg in de wijken waar ze wonen en zullen alles in het werk stellen ze te vinden en daar waar hulp nodig is, hulp te gaan bieden! Wij denken dat 80% goed terecht gekomen is. De meeste zijn waarschijnlijk naar een overheidsschool gegaan, een deel naar privéscholen en een heel klein deeltje heeft misschien de kans niet gekregen naar een andere school te gaan. Van deze groepen zullen er ook een aantal zijn die via een andere organisatie op deze scholen terecht zijn gekomen. We zullen zien waar we weer de helpende hand kunnen gaan bieden. We laten ze niet in de steek. We zullen ons ook gaan toeleggen op het verbeteren van de leefomstandigheden bij de kinderen thuis. Wij gaan ons NIET
meer bezighouden met het inzamelen van geld en het werven van donateurs
en sponsors. Dat betekent ook dat de jaarlijkse collecte in Delft in de
maand oktober niet meer door zal gaan. In verband met persoonlijke
omstandigheden kunnen jullie vanaf 2013 ons volgen op Facebook. De site
zal dan waarschijnlijk niet meer worden bijgewerkt. Wij willen
iedereen bedanken die zich ooit, op welke manier dan ook, heeft ingezet
voor ons project in Nepal en daarmee dus ook voor onze stichting, want
zonder jullie hadden we nooit zoveel kunnen bereiken. We hebben eruit
gehaald wat erin zat, we hebben ze alles proberen te geven. Al met al
vinden wij dat het een geslaagd project was. We hebben heel veel
kindertjes blij kunnen maken. Het was een prachtige ervaring zowel voor
ons als voor de kinderen. Heel veel mooie herinneringen zullen ons
altijd bijblijven. We hebben heel veel bereikt, want veel kinderen zijn
al door gaan leren of gaan studeren en sommige hebben zelfs al een
baantje. Honderden kinderen hebben er leren lezen en schrijven zowel in
het Nepalees als in het Engels!We hebben in ieder geval toch een klein
steentje bijgedragen aan het terugdringen van het analfabetisme in
Nepal. DHANYBAAD -------- DANK JULLIE WEL Namaste, |
Het volgende bezoek is in febr./mrt. 2013 |
terug naar boven |