Bezoek Julia en Brigitte - november / december 2007 -
De eerste 10 dagen…. Dit keer vlogen
Brigitte en ik met Qatar Airways via Doha naar Kathmandu. Wat een
heerlijkheid om, zoals altijd al eigenlijk, weer terug te zijn in Nepal.
Zo snel mogelijk doorgereisd met de bus naar Pokhara, waar we door
Shekhar (Giri Guesthouse) en Laxmi een warm onthaal kregen. Het weer was
schitterend en dat deed ons besluiten direct bij aankomst even langs de
school te gaan. Tenslotte had Brigitte de school nog niet in levende
lijve gezien. Achttien maanden geleden stond op die plek slechts een
stukje stenen omheining. We liepen dwars door de kaalgeplukte
rijstvelden en zagen toen in de verte onze trots al liggen. Onderweg
tikte mij van achteren tegen mijn been een hond aan. Tot m’n grote
verbazing was het Bonnie, onze doodgewaande schoolhond!!!! Ze was
helemaal door het dolle heen. Nou, ik ook hoor. Later in dit verslag
meer over Bonnie. |
aankomst buspark | met Shekhar | uitzicht v.a. de school | grazende buffels | onze trots |
Meriam helpt | lamp bij de entree | herstellen van meubilair | tapijt in alle lokalen | plaatsen naambord |
podium opzetten | ballonnen blazen | versiering ophangen | bloemenslinger maken |
Zaterdag 1 december - PUJA – Eindelijk was het dan zover. Zoals afgesproken vertrokken we met z’n allen met een taxi om 7.00 uur vanaf Laxmi’ d’r winkeltje. Even goed proppen en dan passen er veel makke schapen in een taxi. Bij aankomst lag de school gehuld in een dikke deken van mist en leek het net een ‘kado’ dat wachtte om uitgepakt te worden. De Pujari (priester) kwam iets later op de fiets en Shekhar op de motor. De
Nepalese inzegening (PUJA) wilden we in besloten kring vieren met de
leerkrachten en het bestuur. Zo konden we er ook goed de aandacht bij
houden. Een paar dagen van te voren was er al voor gezorgd dat alles wat
de Pujari nodig had ook aanwezig was. Rijst, fruit, gekleurd poeder,
touw, kannetjes, wierook, kussentje etc… Voor de inzegening hadden we
de tijd van 8.00 uur tot 9.30 uur. Volgens iedereen een te korte Puja,
maar voor ons hadden we gezegd lang genoeg. Ja, ze kunnen soms wel dagen
doorgaan, maar voor vandaag wilden we echt een strak tijdschema
aanhouden. De Pujari smeerde als eerste de grond in met een soort rode
poederverf waarna hij er een symbool optekende met een ander soort
poeder. Op elk symbool, dat staat voor een God, werd een bakje rijst
gezet met daarin weer een kannetje met bloemetjes. Bij deze ‘House
Puja’ moest hij elke God 4 elementen voeren/offeren. Water, Aarde,
Vuur en Lucht. Als eerste werd de ingang van de school gezegend. De
Pujari smeerde een volle hand ‘heilige koeienpoep’ boven op de oranje
geverfde entree en sprak daarbij heel veel mooie woorden uit tot behoud
van de school. Daar boven op ging een oranje lintje en vervolgens weer
daarop een beetje poep. Als klap op de vuurpijl drukte hij er nog een
mooi bloemetje in en was de ingang gezegend. We keken onze ogen uit. Als
we nu maar niet gelijk een tika krijgen voordat hij zijn handen gewassen
heeft!!!! Nu was het de onze beurt. Onze ‘inzegening’ zou slecht 1 minuut duren. We verzamelden ons allemaal bij het grote toegangshek om daar het oranje lint door te gaan knippen. Maandenlang heb ik over dit ene moment nagedacht hoe het zou voelen….die ene knip….ja, het is ons gelukt. Er ging ontzettend veel door me heen terwijl het moment bijna daar was en ik even bij de les moest blijven. Er werd afgeteld, gefilmd en foto’s genomen. Brigitte, Laxmi en ik …daar stonden we dan, gewapend met een miezerig nepalees schaartje ….1….2….3…. en tegelijkertijd zette we de schaar erin en was de school nu echt officieel geopend. Het voelde zoals ik het me had voorgesteld. GEWELDIG. |
pujari en shekar | symbolen maken | alles ligt klaar | koeienpoep boven de deur | Laxmi en haar puja |
gebeden voorlezen | bloemenkrans geven | we genieten ervan | julia een touwtje | Brigitte een tika |
in het bijzijn van leerkrachten, bestuur en pujari knipten we het oranje lint door.................................yippie |
Meer foto’s Puja>>> |
Het feest Al vroeg in de
ochtend waren ook de mensen van de catering begonnen met de
voorbereidingen van de lunch. Na de Puja hadden we een klein uurtje om
nog even snel met z’n allen de ballonnen overal op te hangen. Rond half
elf kwamen de eerste kinderen met hun ouders zich al melden bij het hek.
Bij de openingsdag op 15 april j.l. zijn er heel veel onbekende mensen
aanwezig geweest. Om dit een beetje in de gaten te houden hadden we nu 2
leerkrachten bij het hek gezet voor de controle, tenslotte weten zij wie
er wel en niet op school zitten. Na de entree kreeg iedereen een tika en
werden ze door ons van harte welkom geheten. Zowel moeders als vaders
als kinderen hadden zich voor deze dag mooi aangekleed. Het verliep
vlotjes en stipt om 12.00 uur begon Arjun met het openingswoord. Wij
zaten gezellig tussen onze groep ‘oud-leerlingen’ van de vorige school.
Speciaal voor deze dag hadden een aantal kinderen met lerares Dhana een
openingslied geschreven. Het heette ‘Happy Welcome’ en werd
begeleid door een klein bandje. |
Meer foto's Feest >>> |
Op bezoek bij ...... Er zijn een aantal gezinnen die er heel erg slecht aan toe zijn waar we dus meer aandacht aan willen besteden. Voor hen is de eigen bijdrage van 15 rps per maand zelfs al een probleem. In de wijk Titipani wonen Saphal (6) en Saphalta (5) met hun ouders. Ze zitten allebei in de peuterklas en weten heel snel je hart te winnen. Elke dag lopen ze zo’n 45 minuten naar school. De ouders zijn hardwerkende landarbeiders, maar hun inkomen is te triest voor woorden. Het hutje van hun is niets meer dan een paar planken met klei, een paar bamboestokken en wat zakken en riet tegen de regen en niet groter dan 2 vierkante meter. Hoe ziet het er straks uit in de regentijd? Maar ze zijn reuze trots dat ze ons vandaag hun ‘huisje’ mogen laten zien. Er staat een groot bed in met een kerosine brander om te koken. Hoe is het mogelijk dat deze kinderen zich onder deze omstandigheden zo ‘happy’ voelen? Met een brede glimlach en vaak hand in hand lopen ze dagelijks de lange weg naar school. In Ramandir, op weg naar school, woont Ritika (6) met haar familie. Ze zit met haar zusje Susan (5) in de peuterklas. Ze wonen, een beetje afgelegen, bij een fabriekje waar blokstenen worden gemaakt. Haar vader werkt daar en haar moeder mag af en toe tegen een kleine vergoeding helpen. Ze kunnen nauwelijks rondkomen van wat ze verdienen. Het is daarom vaak een groot probleem om hun 4 kinderen eten te geven, laat staan om ze te kleden of om medicijnen te kopen als ze ziek zijn. Het stenen hutje is ongeveer 3 bij 2 en dat is inclusief het kookgedeelte. Omdat ze in de wintermaanden met de deur dicht koken op een kerosine brander, is de situatie binnen echt vaak ondragelijk en zeer schadelijk voor de gezondheid. De ouders doen hun best om hun kinderen alle zorg en liefde te geven die nodig is. We merkten dan ook dat ze echt heel leuk met elkaar omgaan. Ze waren ook heel blij met de extra kleding die Meriam vorige week aan de kinderen uitgedeeld had. We gingen ook nog langs de ouders van Saraswati. Zij zit ook in de peuterklas en is 6 jaar. Het zelfde ellendige verhaal ook hier. Veel kinderen en een zeer slechte woonsituatie. Veel ongedierte in deze woning en alles voelde klam aan. De moeder was echt bezorgd om haar kinderen. We hopen dan ook echt dat we al deze kinderen door ze goed onderwijs en extra voeding te geven een kans geven op een betere toekomst en dat ze later niet meer onder dit soort omstandigheden hoeven te leven. In de wijk Chore Patan, waar o.a. Monisa en haar broertje wonen, is het ook heel erg slecht gesteld met de kinderen en hun leefsituatie. Het was verschrikkelijk om te zien dat er weer tientallen hutjes bij waren gekomen. In welk hutje we ook komen …... er is weinig tot niets. Het is vanaf hier ongeveer een uurtje lopen naar de school. Voor sommige ouders een reden om hun kleinste kinderen NIET naar onze school te sturen. Dat is echt te gevaarlijk omdat ze langs de grote weg moeten lopen. In deze wijk is het ondanks alle ellende ook vaak heel gezellig. De kinderen komen op ons afgerend en klampen zich aan ons vast. Ze nemen ons mee naar de rivier, waar vele moeders of dochters de was aan het doen zijn. We zingen liedjes en al gauw plonsen de kinderen met kleren en al het riviertje in. Alle zorgen voor even weg. Het is goed om zo nu en dan langs dit soort gezinnen te gaan om ze aan te moedigen naar school te komen en even lol met ze te hebben. De afgelopen maanden is het leven in Nepal voor de inwoners heel erg duur geworden. Een zak gewone rijst van 30 kg was vorige maand 18 euro en nu al 22 euro. Maar ook suiker, zout, keukenolie, kerosine om te koken, gas waar wij op school mee koken, zijn enorm gestegen door de hoge benzine prijzen. Veel van deze middelen komen via Kathmandu binnen en worden naar Pokhara getransporteerd. Voor vele, al arme, gezinnen zijn deze prijsstijgingen een grote zichtbare ramp. We zullen helpen waar we kunnen. |
De peuterklas en speelklas En zo ging alles weer z’n gangetje. Aan de openingsceremonie die elke ochtend plaats vindt moet nog hard gewerkt worden. Het gaat te snel, is soms niet te verstaan en is te rommelig. Helaas komt een aantal kinderen ook elke dag te laat. Sommigen kunnen er echt niets aan doen, omdat het probleem vaak bij de ouders ligt. De kinderen die te laat zijn mogen het 1e uur niet meer de klas in, omdat de rest van de klas dan teveel gestoord wordt. De gewone laatkomers krijgen tegenwoordig een kleine leerzame ‘straf’ b.v. het speelterrein schoonmaken of in het Engels strafregels schrijven. We hebben namelijk al te maken met een groep kinderen die thuis bijna geen regels hebben geleerd. Op deze manier zullen ze gaan ze begrijpen dat school een serieuze aangelegenheid is. In de
peuterklas is de orde het moeilijkst te handhaven. Nou ja, wat wil
je ook met ruim 35 van die kleine boefjes die nog veel wilde haren
hebben. Lerares Sabitri is degene die het meeste ervaring heeft met deze
klas en ook heel veel geduld kan opbrengen. Het is hier heel moeilijk om
de kinderen stil te krijgen en de aandacht te vestigen op het leerwerk.
We hebben ze geleerd i.p.v. door elkaar heen te schreeuwen hun hand op
te steken om aan de beurt te komen. Dit werkt ook prettiger voor de
lerares. Hopen dat ze dit ook volhoudt. De peuterklas is de
belangrijkste klas waar het leerproces begint voor de daarop volgende
jaren. Je haalt ze er nu al uit die echt willen leren en die nog willen
dollen. in de grote pauze rennen ze snel naar de speeltuin waar ze zich
lekker kunnen uitleven.
|
In de moeson hadden we regelmatig het probleem dat alles onder water stond. |
na het feest werd er gelijk begonnen aan een afwateringssysteem van beton | ||||
Klas 2, 3 en 4 In deze klassen is het ook heel leuk lesgeven. Zeker omdat ze al een beetje Engels kunnen verstaan en schrijven. De kinderen vinden het een heerlijkheid om in de bibliotheek een boekje te ‘lezen’. Arjun is al gebombardeerd tot ‘Library Sir’ omdat hij elk gaatje vrije tijd dat ie overheeft, met de kinderen die geïnteresseerd zijn, in de bibliotheek doorbrengt. Hij heeft heel veel geduld en legt graag dingen uit. De meisjes van klas 4 lezen graag de sprookjesboeken, terwijl de jongens meer interesse hebben in vervoersmiddelen en aardrijkskundige dingen. Af en toe namen we een boek uit de bibliotheek en gingen een kort verhaaltje voorlezen. Voor klas 2 werd dit dan nog even vertaald in het Nepali. Daarna gingen we uit dit verhaaltje woorden oefenen of lieten we de kinderen er zelf iets over vertellen. Een hele goede les voor de kinderen omdat ze er hier hun concentratie bij moeten houden. Half December
is helaas Nirmala opgestapt.
Haar man is naar Amerika vertrokken en nu moet zij op haar kinderen en
de winkel letten. Erg jammer, want zij was behoorlijk goed in Nepalese
les. Een vervanger was al snel gevonden. Rajesh (22), de jongere broer van Laxmi. Hij heeft veel
Engelse kennis opgedaan in de tijd dat hij tijdens zijn studie een gids
en drager was. Hij wil zich ook inzetten om de kinderen op een andere
manier les te gaan geven. Regelmatig hadden we besprekingen met de
leraren en we kwamen tot de conclusie dat het beter was er nog een extra
leerkracht bij te nemen. Deze leerkracht wordt een ‘vliegende keep’. Hij
kan o.a. individueel les gaan geven aan kinderen die een achterstand
hebben of huiswerk nakijken of invallen bij ziekte van een collega. De
jongeman die we hiervoor hebben gevonden is Lal (22). Goed in de
Nepalese vakken, beschaafd en redelijk Engels sprekend. Voor de kinderen
was het natuurlijk even wennen. Deze jonge leerkrachten hebben een hele
goede kijk op de nieuwe manier van lesgeven. Ze nemen ook graag nieuwe
ideeën van ons aan en willen ons systeem graag volgen. |
klas 2 met Arjun | klas 2 in de bibliotheek. de kinderen gaan lekker overal zitten leren/lezen |
een paar keer per jaar worden de kinderen gratis geknipt |
een blij weerzien | Dhan bouwt het hok | julia bewerkt | Brigitte verft | Bonnie tevreden |
Kleding en knuffels uit Holland
Er zijn de afgelopen maanden een
aantal mensen naar Nepal vertrokken die voor onze school veel extra
spullen hebben meegenomen. Daar zijn we altijd heel erg blij mee. We
hadden heel veel legpuzzels, houten puzzels, handpoppen, Memory, Domino,
Lotto, springtouwen, voetballen, pennen, kleding en heel veel knuffels.
Voor Bonnie zelfs een kilo lekkere hondenbrokjes. |
we hebben weer ontzettend genoten ........ BYE BYE....... |
NAMASTE, JULIA EN BRIGITTE |
terug naar boven |