Bezoek Julia - 16 januari / 01 maart 2011 -
Leerkrachten en staf kregen een echt Hollands presentje |
Aankomst
en een sportdag met Meriam en Petra
Op vrijdag 14 Januari vertrok ik met
een directe vlucht van Arkefly weer naar Nepal. De zussen Meriam en
Petra zaten op dezelfde vlucht en hadden voor mij ook extra bagage
meegenomen voor de school. We mochten p.p. 50 kg extra meenemen, maar
helaas wel tegen een vergoeding. Ik had op de zolder thuis alles wat ik
kon vinden wat voor de school bestemd was, ingepakt. Nog een berg
fleecedekens, kleding, sportkleding, knuffels, mappen, schrijfblokken,
honderden pennen, spellen, schoeisel, handdoeken, sportmaterialen,
etc….. Het is de laatste keer dat ik zoveel extra spullen meeneem, want
het is haast niet meer te doen. Het verzamelen thuis en het steeds in
kleine porties meenemen en meegeven aan deze en gene, naar de school
brengen en het daar weer opslaan, is echt veel werk en een heel gedoe.
En dan ook nog bijhouden wat, hoeveel en wanneer iemand iets meegebracht
heeft om ervoor te zorgen dat als ik kom altijd ieder kind wel iets
heeft. Zondagochtend om 5.15 uur zat ik al met een hele berg bagage in een bestelbus naar Pokhara. Het was een vlotte rit. Om 11.30 uur werd ik bij de school afgezet om alleen even de spullen te droppen en snel gedag te zeggen. Hele verbaasde gezichten van de leraren, want die hadden me helemaal niet verwacht. De kinderen vonden het geweldig en renden gewoon naar buiten om me te begroeten en te helpen met de tassen naar binnen te dragen. Erg leuk en spontaan. Daarna bracht de chauffeur me naar het Giri Guesthouse. Heerlijk om weer in Pokhara te zijn. De rest van de dag heb ik besteed aan het bezoeken van vrienden. Meriam en Petra hadden in de eerste week voor alle klassen een sportdag georganiseerd. Het weer was fantastisch. Wel wat fris in de ochtend, maar als de zon doorbrak dan ging het een na het andere kledingstuk toch wel uit. Tenslotte is het hier gewoon nog winter (23 graden) en lopen de kinderen met sweaters, jasjes, dubbele kleren en mutsen op. We hadden een leuk parcours uitgezet en klas voor klas gingen we met ze aan de slag. Over de banken heen lopen en onderdoor kruipen met een bal op de lepel, limbo dansen, bal tussen elkaar in klemmen, enz. Er waren vele hilarische momenten. De leerkrachten moesten geblinddoekt een parcours afleggen en werden daarbij aangeroepen door de kinderen. Aan het eind van de sportieve dag waren de kinderen, de leerkrachten en wij behoorlijk uitgeput, maar wel voldaan! |
het speelveld wordt ruim 10 cm opgehoogd en rijden de trucks af en aan met stenen, zand en modder |
als het bijna klaar is helpen de kinderen uit verschillende klassen er een flinke laag water op te gooien |
Sita en Laxmi |
Maya blaast het vuur aan | Devi doet koriander erop | Leraren delen uit | en dan is het smikkelen |
zoals altijd smaakt het weer heerlijk en worden de bordjes én de vingers er bij afgelikt |
Een bezoek
van Himalaya Animal Rescue Trust (H.A.R.T.)
Sinds kort is er een organisatie in
Pokhara gevestigd die o.a. straathonden verzorgt en voorlichting geeft
over sterilisatie en castratie. In Nepal is het nog erg slecht gesteld
met de verzorging van (huis)dieren en hoe er mee om te gaan. Wat ik in
de afgelopen jaren meegekregen heb over het houden van honden als
huisdier bij onze gezinnen thuis is dat ze het bijna allemaal doen om er
mee te fokken en er dus geld aan over te houden. Wat niet zo raar is als
je geen geld hebt natuurlijk. Maar het is heel erg om te zien hoe ze er
mee omgaan vergeleken bij ons in Nederland. De thuissituatie van onze
kinderen is soms al bar en boos en hoe dan ook nog een hond met jongen
te verzorgen? Vaak zitten ze vastgebonden aan strakke en korte touwtjes
en is er vaak noch eten noch water voor ze en overlijdt de helft van de
hondjes al binnen een week. De hond wordt vaak gehouden als waakhond,
maar ja, als je die dan geen eten geeft en niet goed verzorgd kan je ook
niet verwachten dat ie je huis goed beschermd. Vaak worden ze dan
afgeranseld en belanden op straat. Er vind momenteel een verandering
plaats van het soort honden dat op straat loopt en verkocht/aangeboden
wordt. Waren het eerst de middelgrote honden die je overal in Azië ziet,
zijn het nu schattige witte kleine soort keeshondjes en zelfs chihuahua’s die de het straatbeeld veroveren. Maar ook Duitse herders en
Lhasa Apso’s. Ik heb nu al een aantal keren zo’n schattig wit hondje
zien veranderen in een vieze langharige klittenbal die op straat belandt
is nadat een eigenaar het diertje niet meer wilde omdat de verzorging zo
veel moeite kost en het echt niet zo schattig wit blijft als je het niet
af en toe wast. Gelukkig is er nu dus de organisatie H.A.R.T. die ook
dit soort hondjes weer even opvangt, opknapt en weer terug op straat zet,
want aan herplaatsen doen ze niet anders is het binnen de kortste keren
een asiel en dat willen ze niet. Het aantal zwerfhonden is door de komst
van deze organisatie een stuk teruggelopen daar ze intensief te werk
gaan met hun sterilisatie en castratie project. |
het team van H.A.R.T. legt uit over sterilisatie en castratie bij honden |
Schoollessen
Bijna dagelijks heb ik genoten van
m’n heerlijke wandeling van 45 minuten naar de school. Bij mooi weer
stopte ik altijd even aan Dam-Side om te genieten van het mooie uitzicht
over het Annapurna-gebergte dat zo mooi kon schitteren in het Fewa Lake.
Het laatste kwartier sluiten zich steeds meer kinderen bij me aan en
worden m’n vingers bijna afgeknepen door diverse zweterige handjes die
me allemaal willen vasthouden. We zingen liedjes, fluiten of kletsen
gewoon wat in hun gebrekkige Engels en ik in m’n gebrekkige Nepali. Maar
het is altijd gezellig zo op weg naar school. Het weer is vaak prachtig
en hebben we ook vanaf de school een mooi uitzicht op de bergen. De
assembly begint zoals altijd om 9.45 uur en komen er niet zoveel
kinderen meer te laat omdat ze weten dat ze dan strafwerk krijgen en et
eerste lesuur over moeten slaan. Vergeleken met 4 jaar geleden gaat de
assembly uitstekend, is het geordend, goed hoorbaar en spreken ze alles
netjes duidelijk en rustig uit. Zeker een pluspunt. Op een dag kregen we onverwachts bezoek van Babita, een oud leerlinge van ons vorige project. Zij is ondertussen al 17 en gaat eind maart examen doen op een gewone school in klas 10. Daarna heeft ze nog 2 jaar te gaan en kan dan waarschijnlijk naar college. Ze blinkt op alle fronten uit tussen haar medeleerlingen op school omdat ze zo waanzinnig goed Engels spreekt. Babita zegt altijd dat als wij haar niet geholpen hadden er niets van haar terecht gekomen zou zijn. Zij heeft het namelijk echt heel slecht gehad toen ze klein was. Met 8 jaar kwam ze bij ons in het vorige project op school en werd met regelmaat mishandeld door haar vader die vaak dronken was. Twee jaar geleden hebben wij haar in een weeshuis kunnen plaatsen waar ze goed verzorgt wordt en het reuze naar haar zin heeft. In haar vrije tijd mag ze soms bij de lokale radio gedichten voorlezen. Het gaat haar nu goed en heeft toch nog zo af en toe contact met het thuisfront. Bij ons komt ze zo nu en dan op school om in de klassen aan de leerlingen te vertellen wat er van haar terecht gekomen is en dat ze dankbaar moeten zijn wat wij voor ze doen. Het is echt een kanjer, die komt er wel! |
Fewa Lake | onderweg naar school | assembly bij mooi weer | even allemaal opletten | netjes in de rij per klas |
nursery buiten les | Babita komt langs | rekenen | klas 4 | landen en hoofsteden |
Sadagi in speelklas | Jumbolino spelen | clowntje compleet ...yippie | rekenen met Amrit |
Uitdelen fleecedekens
Vorig jaar hadden de vrijwilligers en ik al een heleboel fleecedekens meegenomen en nu had ik de rest bij me. Het waren er totaal 130 en met 113 kinderen zijn het er dus meer dan genoeg. Voor het sorteren en uitdelen moeten we bijna een hele dag uittrekken. Al deze spullen liggen namelijk ook in het voorraadhok op de 1e verdieping opgeslagen. Het is er bomvol en tijd om alles uit te gaan delen. Laxmi en Devi kwamen me helpen uitzoeken en hebben de meeste tassen naar de open ruimte op de 2e verdieping gebracht. Naast de fleecedekens hebben we ook gelijk alvast de kleding, pluche beesten, handdoeken en schoeisel gesorteerd, die we op een andere dag zullen gaan uitdelen. Maar eerst dus de dekentjes, want nu waren de nachten nog koud. Laat in de middag waren we eindelijk klaar met al deze bezigheden. In de laatste periode vanaf 15.00 uur zijn we gestart met de peuterklas. Al giechelend hoorde je ze van beneden naar boven komen, want ja, wat gaat er gebeuren? Het was een leuk gezicht toen ze netjes in een rijtje aankwamen met de handjes op de rug en de juf voorop. Toen ze de dekens zagen gingen het giechelen over in druk gekwek al wijzend naar de stapel dekens en werden ze helemaal zenuwachtig. Ik ben gestart met uitdelen en kreeg daarvoor van elk kind een netjes dank je wel. Daarna heb ik het aan de leerkrachten overgelaten zodat ik rustig kon filmen en foto’s maken. Het eerste wat ze deden toen ze de dekens kregen was het gelijk tegen hun gezichtjes houden en vertelden ze dat ze hem lekker zacht vonden. Het was een prachtig tafereel en waren ze er dolblij mee. Zo was daarna de een na de andere klas aan de beurt en deelde steeds de juf of meester die bij de desbetreffende klas hoorde de dekens uit. Het was ruim na vieren geworden toen we deze klus geklaard hadden en de kinderen zich weer netjes buiten in rijen op moesten stellen om naar huis te gaan. Nog allemaal even voor de video met de dekens zwaaien en weg waren ze! Tot morgen! |
de fleecedekens die we met het geld van sponsors hebben gekocht bij IKEA |
Besprekingen
In deze weken heb ik regelmatig na
schooltijd met de leerkrachten vergadert. In de tijd dat ik in Nederland
ben verzamel ik bespreekpunten aan de hand van de gekregen e-mails,
skype gesprekken, telefoongesprekken of de maandelijks gestuurde brieven
van de leerkrachten. Dus in 8 maanden tijd had ik wel weer een
behoorlijk lijstje klaar met kleine- en grote aandachtspunten. Het
varieert van slordig geschreven brieven tot misverstanden in het
uitvoeren van de Praktijkuren. We hebben het gehad over het aantal dagen aanwezig en afwezig zijn van leraren en kinderen. In klas 3 is er een jongen die van de tot nu toe 214 dagen school er nog niet 1 afwezig was geweest. Hij is ook de beste van zijn klas en spreekt echt heel mooi Engels met een hele duidelijke stem. In klas 4 zit er een meisje die al 77 dagen van de 214 afwezig is geweest. Ze is vaak ziek en scoort ook slecht op school. We hebben afgesproken op haar te letten en wat vaker op huisbezoek te gaan, want misschien ligt het wel aan de ouders. Zo hebben nog een aantal kinderen onder de loep genomen. Met 2 leerkrachten lag ik een beetje overhoop over hun dagen afwezigheid omdat ze examen moesten doen voor hun eigen studie, maar die was precies in de week dat ons examen op school was. Een aantal leraren gaat namelijk in de ochtend voor school nog van 6-9 naar college. Daarom hamer ik er vaak op om als we nieuwe leraren nodig hebben geen studenten aan te nemen, maar als dat nu de enige zijn die vaak solliciteren dan moet je toch wat en dus concessies doen met dit als resultaat. Gelukkig zijn het wel goede leraren en zijn ze lief voor de kinderen, maar hebben slechts 1 of 2 jaar ervaring op een andere school en kan je dat niet vergelijken met het nivo van onze school. Zij vinden hun studie belangrijk en ik mijn schoolproject! Ga er maar aan staan! We hadden het
over het lange en slordige haar, het dragen van oorringen en hoofdbanden
van sommige jongens uit de hogere klassen. Dit is allemaal niet
toegestaan op school en staat het uitgebreid in de reglementen. Ik had
op foto’s gezien van vrijwilligers dat dit wel gebeurde en was daar dus
niet zo blij mee. Het zag er uit alsof ze bij een bende hoorden. Ik heb
daar het hoofd van de school op aan gesproken en zou zij dit met ingang
van de volgende dag beter in de gaten gaan houden. Ja, deze jongens zijn
ook in de puberteit gekomen en zien op straat ook de mode vernaderen en
proberen er zo een beetje bij te horen. Maar niet op school! Het
overgangsexamen komt eraan eind maart en moeten daar de nodige
voorbereidingen voor getroffen worden. De leraren vroegen hulp bij het
voorbereiden van het mondeling examen van klas 5 en het maken van vragen
van Praktijkuren. Ik stelde voor op korte termijn een bijeenkomst te regelen voor de ouders, die ik graag eens zou spreken over hun kinderen. Een keer op een ochtend waren er dus een aantal ouders gekomen en vonden we het wederzijds leuk elkaar weer eens te zien. Met Savitri als tolk deed ik mijn verhaal weer een keer over onze stichting en wat wij ervoor moeten doen om geld in te zamelen om daarmee de school continue te laten draaien. Soms hebben we wel eens het idee dat ze denken dat op ons balkon een grote geldboom groeit en dat het zo makkelijk is wat wij hier in Nepal doen. Ik wil gewoon dat ze dit weten jaar in, jaar uit moet het verteld worden. Soms komen de kinderen op school met de vraag van de ouders of we ze niet elke dag eten kunnen geven, of dat er vaker nieuwe kleding gegeven kan worden, of uniformen, of nieuwe schooltassen, of dat er niet een schoolbus kan komen. Aan de hand hiervan leg ik altijd naar orde van belangrijkheid uit aan de ouders waarom wij deze school gebouwd hebben. En het belangrijkste punt is: ONDERWIJS!! ik zeg tegen die ouders: ‘wil je dat je kind er op een gewone school mooi uitziet en niets leert of dat ze hier komen in hun dagelijkse kleding en iets leren en ook nog kunnen genieten van een heleboel andere gratis faciliteiten’. Aan hun de keus. Eigenlijk weinig keus, want geld hebben ze niet zoveel, maar ze moeten ons wel respecteren en niet het onderste uit de kan willen hebben omdat wij de geldschieters zijn! En zo hadden we altijd wat te bespreken bij de vergaderingen en werd alles weer opgehelderd. Face to face dit soort dingen bespreken gaat 100x beter dan via al die andere media, want als er wel eens iets is komt het vaak ook door een vorm van miscommunicatie. Aan het eind van de rit is iedereen weer op de hoogte van alles en beginnen we elk jaar weer met een schone lei en is er uitgesproken wat er moest worden uitgesproken. Na de laatste vergadering heb ik ze allemaal een leuk Hollands presentje gegeven. Een paraplu en een boodschappentas met Hollandse prentjes erop. |
vergaderen | oranje outfit | nieuwe blauwe outfit | bijeenkomst met ouders |
CHITWAN NATIONAL PARK - 8, 9 en 10 Februari - deel 1 -
Er stond de kinderen van klas 5 een
hele grote verrassing te wachten de komende dagen waar ze nog geen benul
van hadden. Met de donatie van de Golfdames Concordia wilde ik
echt eens iets speciaals doen. Het plan had ik samen met Brigitte
natuurlijk in Nederland al gesmeed, maar of het uitvoerbaar was dat
moesten we dus even afwachten. Ik probeer altijd elk jaar iets leuks te
doen voor de klas die voor het laatst op school is. Het zou een 3 daagse
trip naar Chitwan National Park worden. Het park staat met zijn 932
vierkante kilometer op de werelderfgoed lijst. Allereerst had ik gebeld
naar Dhurba, de manager van Sapana Village, of hij op 8,9 en 10 februari
nog plaats had voor een groep van 11 personen. Acht kinderen en 3
begeleiders. Toen we deze toezegging hadden, ben ik aan de slag gegaan.
Een paar dagen voor vertrek heb ik aan de kinderen gevraagd of ze aan
hun ouders wilden vragen of ze een paar nachten weg mochten voor een
educatief schoolreisje. De ouders moesten op hun beurt weer contact
opnemen met Laxmi en hun goedkeuring doorgeven. Het was allemaal snel
geregeld en iedereen mocht mee. Via Shekhar had ik voor deze dagen een
grote minibus geregeld met chauffeur. Daarna heb ik 1 dag voor vertrek
klas 5, meester Amrit en Laxmi even na laten blijven om een aantal
dingen door te spreken. Tot op dat moment wisten ze nog steeds niet wat
er ging gebeuren. Toen het hoge woord eruit was begonnen ze allemaal te
gillen van plezier. Want ja, welke school neemt nou de kinderen mee naar
Chitwan! Naar de jungle! Ze hadden er wel over gehoord en gelezen in de
schoolboeken, maar dit ging toch echt gebeuren. Wat we precies daar
gingen doen zouden ze ter plekke van Dhurba te horen krijgen. Het enige
wat ik ze vroeg was om 2 sets schone kleren mee te nemen, een handdoek,
een tandenborstel met tandpasta en een schrift en pen. De volgende
ochtend om 06.30 werden de broers Rajkumar en Deepak, Prakash, Amit en
meester Amrit opgehaald bij Birauta plein en Pradeep, Punam, Susmita en
Laxmi zouden van thuis opgepikt worden. Ik zat al om
5.30 uur bij Laxmi (voorzitter) d’r winkeltje aan de koffie en een
broodje toen ook het busje kwam voorgereden. Met de chauffeur een
praatje gemaakt en instructies voor onderweg meegedeeld. Stipt op tijd
kwamen we aan bij het Birauta plein waar de eerste groep al netjes stond
te wachten. Daarna de rest aan huis opgepikt en konden we op weg gaan.
Ik had Prakash en Laxmi van te voren een reistabletje gegeven, want die
zouden wel eens wagenziek kunnen worden. Ik had de kinderen gezegd dat
ze van nu af aan goed op moesten gaan letten en onthouden wat ze
allemaal zien, horen, ruiken en voelen, want na deze 3 dagen moeten ze
thuis een verslag schrijven en is er voor het beste verslag een prijsje.
Ook zal het verslag meetellen in de eindbeoordeling van het
overgangsexamen. Ook zal er op de schrijfstijl gelet worden. Het wordt
dus niet zomaar een gezellig uitje! |
CHITWAN NATIONAL
PARK - deel 2 - Spookverhalen vertellen, daar hadden ze nog nooit van gehoord. Dat wordt dan leuk en kijken of ze een beetje fantasie hadden. We stookten het vuurtje lekker op en legde ik ondertussen globaal uit hoe de vork in de steel zat. Iedereen moest dus om beurten een zin aan het verhaal toevoegen. Ik begon het verhaal met dat ik hier in de omgeving een geluid had gehoord in de struiken …….. Punam ging verder dat het geluid wel eens van een monster kon komen ……. vervolgens ging Rajkumar verder dat het monster verschrikkelijk hongerig was en op zoek was naar vlees ….. etc. Het werd een pracht verhaal met de vreemdste details en moest er vaak enorm gelachen worden. Het einde van het spookverhaal kon ik zo brengen dat het vreselijk grote monster, net voordat ie Pradeep, die op de grond gevallen was, wilde aanvallen, zich omhoog richtte, met z’n klauwen naar z’n borstkas greep …… en toen …… toen ging de ritssluiting van het monsterlijke pak open en stapte Brigitte eruit. En zo kwamen er meer spookverhalen. Het was enorm gezellig, maar om 23.00 uur was het toch wel tijd om te gaan slapen. De volgende
ochtend om 9.00 uur zaten we met z’n allen buiten aan het ontbijt en kon
iedereen even vertellen hoe ze geslapen hadden zo voor het eerst ver van
huis. Het werd een drukke dag met een strak tijdschema. Om 10.00 werden
we met een jeep opgehaald voor de jungletoer per olifant. Na een
half uurtje rijden kwamen we bij onze bestemming aan waar de olifanten
al klaar stonden. Een beetje bang waren sommige wel in het begin, want
nu stonden ze wel heel erg dicht bij die hele grote grijze dieren. We
hadden 3 olifanten tot onze beschikking. Laxmi met 3 kinderen op 1
olifant, Amrit met 3 en ik als laatste met Amit en Deepak. Nu had ik
natuurlijk gehoopt dat we ook met de drie olifanten bij elkaar zouden
blijven, zodat ik leuke foto’s kon maken en filmen. Helaas gingen we
alle drie verschillende kanten op. Mijn boys vroegen honderd uit aan de
‘driver’ over de olifanten en de jungle. De man vertelde eerst iets over
zichzelf en over de opleiding om de olifant te mogen bereiden. Hij deed
dit werk al 15 jaar en had het in Sri Lanka geleerd. Er zijn 2 soorten
olifanten en ze eten wel 250 kilo voedsel per dag. Nepal heeft de
wereldprimeur met een olifanten tweeling die hier in 2010 geboren is. Op
een gegeven moment hielt ie stil en zagen we een hert en een wild zwijn.
Ze waren er helemaal opgewonden van en zaten daarna hierover weer druk
met de man te praten. Amit en Deepak vonden de huid van de olifant wel
heel erg vreemd aanvoelen en dan al die lange harde haren erop! We reden
nog zo’n uurtje door het dichte struikgewas, maar helaas hebben we geen
andere beesten gezien. Zelfs geen neushoorn of tijger, want daar hadden
ze wel een beetje op gehoopt. Bij terugkomst vertelde ook de andere
kinderen hun belevingen weer en kon ik daaruit opmaken dat ze het een
waanzinnige ervaring gevonden hadden. Toen reden we met de jeep weer
terug naar de lodge. Er was nog iets tijd over en konden de jongens
lekker even ploeteren in het nabij gelegen riviertje. Om 13.00 uur was
er weer dhal bhat. Ze hadden het snel op en konden we nog een uurtje
voor onszelf besteden. Ik nam ze mee naar de overkant van de rivier waar
een grote bananenplantage was. Van daar uit liepen we verder langs de
rivier en kwamen we langs een paar mensen die erwten aan het oogsten
waren. Daar is Laxmi met een groepje meiden even gaan kijken en kletsen
en ik ben met de andere groep alvast verder gelopen. Onderweg kwamen we
bij een vrouw die in de rivier stond slakjes te zoeken. De kinderen
waren erg nieuwsgierig, want wat moet je nu met slakjes? Ze vertelde dat
de mensen in dit gebied ze in het zout koken en als lekkernij eten. Ze
zei ook dat het zwaar werk was,omdat je de hele dag gebukt in de rivier
moet staan voor een klein mandje slakken. We liepen door en kletste nog
even hierover na. |
ghost stories vertellen | klaar voor de jungletour | met z'n allen.... | Deepak en Amit | aanraken vonden ze eng |
de boys aan het afkoelen | een uitgebreid Dhal Bhat | bananenplantage | erwten..... | slakjes zoeken |
trip over Budhi Rapti rivier | niet schommelen hoor... | krokodillen | neushoorns...niet gezien! |
CHITWAN
NATIONAL PARK - deel 3 -
De laatste avond in Chitwan was
aangebroken. Er zou een speciale lokale dans groep komen, de Tharu dansers. De tharu is namelijk het oorspronkelijke volk dat
woont in dit gebied van Nepal, de Terai. Er waren deze avond ook andere toeristen
bij gekomen om te kijken. Er zouden 5 verschillende dansen opgevoerd
worden met elk hun eigen betekenis. De vuurdans, de stokdans en nog drie
die ik even niet meer weet. Halverwege het dansprogramma werd ook het
publiek gevraagd mee te doen en sprongen onze kinderen er gewillig
tussen, want van dansen houden ze wel. Het was een hele belevenis en
hebben we weer genoten. De volgende dag
weer gewoon naar school. Marijke was er ook en heb ik allereerst met
haar de dagen van school doorgesproken. Gelukkig was ook hier alles goed
gegaan en heeft ze ook nog leuke dingen met de kinderen kunnen doen. Na
de pauze heb ik de peuter- en kleuterklas buiten opgesplitst in 2
groepen en de andere klassen, behalve klas 5, konden gewoon in z’n
geheel buiten plaats nemen. Ze moesten met de juf of meester een
kringetje maken en gaan zitten. Bij elk groepje plaatste ik een
leerling van klas 5 en die moest uitgebreid zijn/haar persoonlijke
verhaal gaan doen over wat ze hadden meegemaakt in Chitwan. Hier hadden
ze de rest van de middag tijd voor gekregen en konden de kinderen aan
hun ook vragen stellen hierover. Alleen Amit, die ik klas 4 gegeven had
die moest het in het Engels vertellen. Het ging fantastisch en alle
groepjes waren aandachtig aan het luisteren en vertelden de leerlingen
van klas 5 het op een hele leuke manier aan de kinderen. Vooral bij
groepjes van de peuterklas was het muisstil omdat Rajkumar en Deepak het
zo in goede bewoordingen zaten te vertellen alsof ze het weer echt
beleefden. Het was een succes en ook alle leerkrachten hebben vol
bewondering zitten luisteren naar al hun verhalen. |
aan het eind van de avond was er een Tharu dansgroep en als afsluiting van de drukke dag aan het kampvuur weer ghost stories vertellen |
Uitdelen
van kleding en knuffels
Met de leuke herinneringen aan Chitwan nog in mijn hoofd, ging ik er
weer vrolijk tegenaan op school. Met slechts een kleine 3 weken te gaan
was er nog veel werk aan de winkel. In deze week heb ik me
geconcentreerd op de hulp aan de leraren tijdens de praktijkuren en het
bijwerken van de ordners in het kantoortje. Politiek gezien was er deze
keer niets aan de hand in Nepal en bleef het dus gelukkig uit met de
stakingen. Maar vanwege de droogte in deze periode , naar men zegt, is
er 14 uur per dag geen electriciteit. Zo is er hier altijd wel wat en
kan je een keuze maken. Regentijd met stroom of droogte zonder stroom!
En dan verschilt het ook nog in welk deel je zit van Pokhara. Soms is er
op school stroom en dan in Lake-side bij het guesthouse niet en andersom.
Erg handig als je een mobiel, video, camera of notebook hebt op te
laden!Maar goed, het is
allemaal wel gelukt. Meestal op zaterdag was er een soort straatfestival
hier en had de overheid/gemeente besloten om op deze dagen de stroom er
op te zetten tot 22.00 uur. Toch nog wel aardig voor de toeristen die
hier op vakantie zijn. Tenslotte was het ook nog eens ‘Nepal Tourism
Year 2011’. Tegenwoordig brengen al heel veel toeristen hun eigen
laptop/notebook mee en zijn daarom de meeste hotels in Nepal al voorzien
van WIFI, zo ook bij mij in het Guesthouse. Als er dan stroom is kan ik
heerlijk vanuit m’n bed de emails versturen en hoef ik niet meer te kou
kleumen in een of ander internetshopje waar je na 22.00 uur weggekeken
wordt of waar regelmatig dan na de stroomuitval ook nog eens de
noodagregraat er mee ophoudt en je emails niet verstuurd zijn. Ik vond
het wel sneu voor die mensen want normaal gesproken kom je best wel vaak
in zo’n internetshopje en nu lopen ze zo hun inkomsten mis. |
Keukentje bouwen
Fam. Upreti
bestaat uit 6 gezinsleden. Maya (onze kookmoeder), haar man, Rajkumar
(16 klas 5), Deepak (14 klas 5), Durga (12 klas 4) en Suman (10 klas
1). Deze familie kennen wij al vanaf het begin toen we een schoolproject
sponsorden aan Dam-Side/Pokhara. Alle kinderen zaten hier toen al op
school, behalve Suman, want die is later pas geboren. Het gezin heeft
altijd al moeten worstelen om het hoofd boven water te houden. Heel lang
hebben ze aan Dam-side gewoond in een heel klein vies kamertje waar de
schimmel op de muren stond. Ze konden hier wonen als ze maar iedere dag
2 x voor eten zorgde voor de verhuurster. Deze vrouw commandeerde Maya
altijd en gaf een grote mond als er weer eens niet genoeg eten op tafel
kwam, omdat ze geen geld had om eten te kopen. Een verschrikkelijk mens.
Als je de verslagen van ons terugleest van een paar jaar geleden komen
ze er zeker in voor. Sinds een jaar zijn ze van dit mens af en zijn
verhuisd naar de wijk Titipani. Hier kunnen ze voor onbepaalde tijd
gratis een stuk land bewonen dat speciaal voor dit soort gezinnen ter
beschikking gesteld is door de regering. Hier wonen nog meer gezinnen
waarvan de kinderen bij ons op school zitten. Met een lening van de bank
(€ 200,00) hebben ze een simpele hut van bamboe, klei en plastic zakken
neer kunnen zetten. Het ziet er niet echt geweldig uit en is het in de
regentijd niet altijd droog te houden. Koken doen ze buiten op een
houtvuurtje en een toilet is een gat weer even verderop. Huisbezoekjes In de laatste
week zijn Laxmi, Geeta en ik na school om 15.45 uur weer bij een aantal
families op huisbezoek geweest. Dit huisbezoekprogramma doen de
leerkrachten altijd 1x in de 14 dagen. Daarna moeten ze hiervan een
uitgebreid verslag schrijven in het huisbezoekboek. Per keer kunnen er
slechts 5 of 6 gezinnen bezocht worden daar het hier al om 18.00 donker
wordt. We zochten de kinderen uit die een beetje bij elkaar in de buurt
wonen. We besloten de wijken achter het vliegveld te gaan doen die zeker
zo’n uur á anderhalf uur lopen zijn. |
voor de familie Upreti hebben we een keukentje laten bouwen |
een kooktoestel en een gasfles erbij geleverd en waren ze na 2 weken heel blij met hun nieuwe aanwinst |
Laxmi en Gita huisbezoek | katoen spinnen | Durmaya en Gunmaya | binnen in hun hutje | bij Sundar en Amrit |
bij Roshan en Sankhar | bij Gopila, Amrit/Diksha | spelen in de rommel | nog een familie |
Sportkleding uitdelen
Enige tijd voor
mijn vertrek naar Nepal werd ik benaderd door mensen van Basisschool ‘De
Eglantier’ hier in Delft of ik interesse had in 65 verouderde
sportshirts, broekjes en sokken. Voorheen heette deze school namelijk
‘De Delta’ en waren al deze shirts daarom ook bedrukt met deze naam.
Weggooien is zonde en was het antwoord snel gegeven. Het maakt bij ons
op school niet uit wat er op staat of dat het 2e hands is als
het maar functioneel is. Aangezien ik toch van plan was veel mee te
nemen kon deze partij er ook nog wel bij. Marita en haar man kwamen de
zakken netjes brengen en konden wij ermee aan de slag. Omdat het in
Nepal in deze tijd van het jaar nog redelijk koud kon zijn, besloot ik
als eerste de shirts met lange mouwen en de broekjes mee te nemen. Zo
gezegd zo gedaan! Lezen in de bibliotheek Tijdens de
praktijkuren besteden we extra veel aandacht aan lezen, dictees,
voorlezen, spelling, moeilijke woorden, etc. Voor elke klas heb ik een
speciaal praktijkuur-schema gemaakt en daar opgehangen. De leerkracht
kan dan zo per dag zien welk onderdeel hij in dit praktijkuur met de
klas moet gaan doen. Van Stichting Biblionef krijgt de school elk
jaar een grote doos met nieuwe Engels talige lees/leerboeken toegestuurd.
Dit is een groot succes en hebben de kinderen er in hun leerproces heel
veel baat bij. Voor de leerkrachten was het in het begin moeilijk te
begrijpen wat ik precies met die bibliotheek-uren wilde gaan doen, omdat
ze dit systeem op ander scholen niet hebben en dus nog niet helemaal
begrepen. In de afgelopen 6 weken heb ik hier weer heel veel tijd
ingestoken en in de hoop dat het zo steeds wat duidelijker wordt voor ze.
Vooral is het belangrijk dat de kinderen van de lagere klassen al vroeg
bekend raken met het bibliotheek systeem en er veel gebruik van zullen
gaan maken. Door deze kinderen zelf iets voor te laten lezen of woordjes
te laten spellen weet je precies waar de hulp nodig is en wie goed is of
slecht. De betekenis van de tekst/woord is nog niet van groot belang
voor deze groep. Het gaat om uitspraak en het duidelijk en rustig
lezen,spellen en uitspreken. In de bibliotheek gaan we in een klein
groepje bij elkaar zitten en deel ik ze een boekje uit waarvan ik denk
dat ze wel aan kunnen. Als ze eenmaal aan het spellen of lezen gaan dan
is het net een kippenhok, want iedereen leest hard op door elkaar heen.
Dit is echt de Nepalese manier en lukt het me nog niet helemaal om de
kinderen stil te laten lezen. In de klassen gebruiken we ook vaak de
boeken uit de bieb als we een dictee doen, voorlezen of voor laten lezen
door de kinderen. Er is ook een uur per week dan moeten ze een onderwerp
halen uit een boek en dat wordt dan dat lesuur besproken. Het kan dan
een boek zijn over een specifiek dier, een specifiek land of een
algemeen onderwerp. De kinderen van klas 4 en 5 moeten per jaar 3
spreekbeurten doen over een gekozen onderwerp uit een boek van de
bibliotheek. Deze tellen van klas 5 mee voor het overgangsexamen. |
oude sport tenues gekregen van basisschool de Eglantier in Delft | |||
we hadden een heel groot parcours uitgezet | |||
in de bibliotheek lezen de kinderen in groepjes tijdens een Practical Hour |
Bishwas leest graag | Savitri met klas 1 | Yubras en Suman |
Laatste
dag op school
Vandaag was het dan weer mijn laatst
dag op school. Het is voorbij gevlogen en heb ik weer veel gedaan.
Vanmorgen liepen, zoals gewoonlijk bijna elke dag, de kinderen weer met
me mee naar school. Ze hadden allemaal schattige bloempjes zij zich. Een
raar gevoel bekroop mij dan ook omdat ik wist dat er aan deze dag geen
ontkomen aan was. Gevoelens van vreugde en verdriet samen met die
gezellige zweethandjes van die kinderen in mijn handen begeleidde mij op
weg naar school. |
assembly met bloemen | schattig hoor | tekeningen en bloemetjes | een mooi afscheid | Bhim/Bikesh/Amar |
even van de glijbaan | tika/khatta van Sadagi | hetzelfde van Samjhana | en van Gita | het hele team |
Vrije dagen Deze keer heb ik een paar dagen de tijd gehad om af en toe lekker te kunnen genieten. Van al die 6 weken waren er slechts 4 officiële vrije dagen. Twee ervan heb ik slim weten te omzeilen. De dag dat ik met klas 5 naar Chitwan ging op 8 Februari was het Saraswati Puja. (Verering van de Godin van kennis/onderwijs). Marijke heeft dit uitgebreid met de kinderen op school gevierd. Daar mijn vertrek naar Kathmandu op vrijdag 4 Maart zou zijn, kon ik op 2 Maart Mahashivaratri, de verering van de grote God Shiva, meemaken. Dit is een nationale feestdag en zijn dus alle scholen en winkels gesloten. Het feest begint rond 18.00 uur en worden er overal grote vuren aangestoken. De vrouwen en kinderen zorgen dat ze er vroeg bij zijn om de God Shiva te vereren. Ze lopen rond het vuur met wierook, bloemetjes, melk en vele andere dingen die ze tijdens hun gebeden in het vuur gooien. Daarna is het feest aan de mannen. In een hele grote pan wordt er een heel listig drankje gebrouwen met Ganja (marihuana), melk, alcohol en weet niet wat nog meer. In ieder geval wordt je er ladderzat en stoned van! Er worden ook suikerrietstengels verkocht. Deze moet je heel lang met de top in het vuur houden en als de stengel dan echt heel heet is eruit trekken en heel hard op de grond slaan waardoor je vaak een enorme knal hoort en de top helemaal uit elkaar spat. Die eindstukken worden dan opgegeten. Is heel zoet en smaakt gewoon naar warme suiker! Dit noemen ze sugarcan! Er wordt ook overal in de buurt van het vuur speciale muziek gemaakt. Vrouwen en mannen gaan dansen en sommigen raken van de muziek in trance. Het was een hele happening. Er was ook een dag Sonam Lhosar, een tibetaans/chinees Nieuwjaar. Ook alles dicht. Sindskort is het Guesthouse waar ik logeer overgenomen door een Nepalees/Chinees stel. Is helemaal niets mis mee, maar er komen rond het Chinees Nieuwjaar 14 dagen lang heel veel Chinezen naar Nepal en zo ook nu in dit guesthouse. In de hele vroege ochtend begint het geschreeuw en gekakel al en houden ze vooral geen rekening met andere gasten die misschien om 4.30 uur nog liggen te slapen. Ook na 22.00 uur wat altijd heerlijk rustig was en ik soms nog even kon nagenieten op m’n balkonnetje van de drukke dag, werd tot in de late uurtjes wederom een kakofonie van Chinees gebrabbel. Gelukkig kreeg je wel elke ochtend, terwijl je al geeuwend naar beneden kwam, een excuus voor de overlast! Volgende keer is het nieuwe hotel van Shekhar af en ga ik daar maar weer eens op zoek naar een rustige kamer. Twee keer ben ik naar het zwembad geweest in het Barahi Hotel even verderop. Een waanzinnig rustieke plek met uitzicht op de Himalaya. Het hotel is zeker een aanrader voor een ieder die echt vakantie wil in Pokhara! De entree voor mij, omdat ik geen gast in het hotel ben, is 3 euro. Lekker plonsen en baantjes trekken en geen andere badgasten te bekennen. Just me, myself and I ……heavenly! Een andere vrije dag ben ik gezellig met Pratima op stap geweest. Vroeg in de ochtend hebben we een bootje genomen naar de overkant van het meer en in een uurtje naar boven gelopen naar de World Peace Pagoda. Boven is het schitterend mooie Dragon Hotel gebouwd met uitzicht over het Fewa meer en op de Himalaya. Het was een hele mooie ochtend en hadden we goed zicht op de bergen. De eigenaar van het hotel kende ik al een paar jaar. Hij is een jaar of 10 geleden hier begonnen met een heel klein smoezelig eet/theehuisje en heeft nu met hulp van een Engelse vrouw dit prachtige hotel laten bouwen. We zijn heerlijk de hele dag boven gebleven, wat lekkers gegeten en gedronken en hebben zo gezellig bij kunnen kletsen met de eigenaar. De trip aan de andere kant van de berg naar beneden was niet zo een succes. Het verkeerde spoor gevolgd en zo in deze jungle de weg kwijtgeraakt. Niet echt prettig want er gaan nare verhalen de ronde over dit gebied. Gelukkig kwamen we na een tijd wat lokale mensen tegen en hebben ze ons de goed richting opgestuurd. Een heus klein avontuurtje met goede afloop. Sinds een paar weken heeft Pratima ook een puppy, Fairy, een soort keeshond volgens mij. Het is hier nog niet de gewoonte de honden aan de riem uit te laten. Maar goed, in het kader van ontspanning en beweging, hadden we besloten een grote wandeling met de hond langs het meer te maken. Voor Fairy waren de eerste meters een ramp, omdat ie nog nooit buiten op straat was geweest. Mensen, fietsers, auto’s, straat, herrie, etc….ach, het was even wennen. Daarna huppelde ze gezellig mee. Toen we langs het meer liepen, kreeg een grote waterbuffel Fairy in het vizier en moesten we ons uit de voeten maken. Een eind verderop hebben we haar nog even laten zwemmen. Zo was het wel genoeg voor de eerste grote dag buiten de deur en gingen we weer terug naar het restaurant. Ondertussen is Fairy al iets ouder en heeft ze al vier prijzen in de wacht weten te slepen met diverse wedstrijden. Pratima runt al 15 jaar restaurant Mamma Mia, maar sinds kort pas zonder haar man. Na zeven jaar vele ziekenhuizen in en uit heeft hij de strijd tegen kanker verloren. De laatste maanden werd hij zelfs in India behandeld, maar het mocht niet baten. Heel jammer, het was een geweldige man en een hele lieve man voor zijn vrouw. Het is in Nepal heel moeilijk als vrouw alleen een zaak te runnen. Zeker hier is het gewoon echt een mannen wereld. Regelmatig zit ze nog in zak en as over het verlies van haar man. Gelukkig heeft ze een hele leuke toeristen vriendenkring opgebouwd maar ze zo nu en dan haar verhaal aan kwijt kent. Waarschijnlijk vanwege de directe vlucht van Arkefly waren er dit keer een heleboel Nederlanders aanwezig in deze periode. Pratima heeft dan ook heel gezellig met een groep van haar Nederlandse vrienden haar verjaardag gevierd. Ze had allerlei heerlijke gerechten klaargemaakt en werd het een leuke avond. Als oppeppertje hadden Brigitte en ik haar een speciale verrassing gegeven. Ik had een vriend van ons de opdracht gegeven de muren van het achterste gedeelte in het restaurant te schilderen. Ik had hem een paar voorbeelden gegeven hoe de muurschildering zou moeten worden. Op de ene wand kwam een muurschildering van de Himalaya met huisjes en op de andere wand kwam het Fewa meer met de World Peace Pagoda. Gelukkig was het nog net klaar voordat ik terugging naar Nederland. Pratima vond het geweldig. De bedoeling is dat ze na het regenseizoen van dat gedeelte een lounge gaat maken. Ze is een goed mens en had zij voor mij ook een luisterend oor als het mij wel eens teveel werd! |
zwembad in Barahi Hotel en een dagje gezellig met Pratima aan de wandel |
haar puppy Fairy | de 1e lange wandeling.... | en de 1e zwemles..... | en de 1e plaats! |
Nederlands avondje | muurschildering Annapurna | andere kant Fewa Lake | kado van Brigitte en mij |
EXTRA ......... 11
maart 2011 lichte aardschok in Pokhara
Vrijdag 11 maart in de namiddag toen ik thuiskwam van een bezoekje aan mijn ouders, stond het lampje van het antwoordapparaat te flikkeren en waren er 5 ingesproken boodschappen. In eerste instantie dacht ik dat het wel alvast de felicitaties voor m’n 50ste verjaardag morgen zouden zijn. Maar niets van dat. Paniek op school! Laxmi en Savitri hadden dus al een aantal keren ingesproken of ik zo snel mogelijk wilde terugbellen vanwege een heel groot probleem met de omheining op school. Het was hier 16.00 uur en in Nepal 20.45 uur en dus nog niet te laat om Laxmi te bellen. Toen ik haar eenmaal aan de lijn had zei ze direct, in het gebroken Engels dat ik altijd met haar spreek, met nog heel veel paniek in haar stem ‘ Julia, compound down’. Ik denk, Compound down??? Muur omgevallen???? Welke muur dan? Het grote verhaal kwam erachter aan. De dag was begonnen zoals elke dag en ook in de pauze van 13.00 uur was er niets aan de hand en hadden de kinderen gewoon lekker buiten gespeeld. Laxmi moest, toen de bel al was gegaan dat de pauze was afgelopen, de kinderen die bij het klimrek op het achterveld speelden, nog naar binnen sturen. Ze loopt met deze kinderen mee naar binnen, loopt vervolgens de trap op naar klas 2 en gaat achter in de klas bij het raam staan om even naar buiten te kijken. Terwijl ze uit het raam kijkt, waar je het hele speelveld kan overzien, was er een lichte trilling en zag ze zo het achterste stuk land met de muur erop, waar ze net nog had gestaan, verdwijnen! Hoe ze het verdeer beschreef en hoe ze het beleefd had was echt heel bizar. Iedereen rende naar buiten, maar de leraren hielden de kinderen op afstand. Laxmi ging kijken met Devi en ze vertelde dat bijna de hele achtermuur in het ravijn naar beneden gestort was. Ongelooflijk! Op zo’n moment schiet er van alles door je heen. Als dit iets eerder gebeurt zou zijn toen er nog kinderen op aan het spelen waren ……..je moet er niet aan denken. De muur kon me even niets schelen en probeerde Laxmi wat te kalmeren. Beetje bij beetje deed ze iets rustiger haar verdere verhaal. Het zou gaan om zeker 20 meter lengte en 3 meter breedte dat er afgestort zou zijn inclusief de composthoek. Ik zei tegen Laxmi dat ik direct met de andere leden van het bestuur contact hierover op zou gaan nemen, want het moest heel snel weer in orde gemaakt worden. Zo gezegd zo gedaan. Ze waren inmiddels al over het voorval op de hoogte gebracht door Laxmi. Met Shekhar heb ik afgesproken dat hij de volgende dag al het benodigde materiaal gaat bestellen en mensen gaat optrommelen die de muur zullen gaan bouwen.Twee dagen later kreeg ik een email met prijsopgave van al het materiaal en werklui. Zelf had ik al ingeschat dat het rond de € 500,00 zou gaan kosten. Kwestie van de foto’s bekijken en stenen tellen, cement, zand en werklui en hoeveel dagen ze er ongeveer voor nodig zouden hebben. Na de eerste week gebeurde er helaas nog niets. Dat is natuurlijk heel erg vervelend want de kinderen konden zo niet op het veld spelen. Op 24 maart, de dag dat ook het overgangsexamen begon, werd er gestart. Ik had een juf gevraagd of ze af en toe een paar foto’s wilde maken en via de mail toe wilde sturen van hoe het was en hoe het er weer uit ging zien. We hadden besloten ruim 6 meter van de afgrond af te beginnen met bouwen. Tenslotte zitten we nou eenmaal letterlijk met het speelveld aan de rand van de afgrond. In principe is er niets aan de hand, want er wordt hier wel vaker zo dicht aan het ravijn gebouwd of op hellingen. Maar toch voor de zekerheid iets meer afstand genomen dit keer. De werklui hebben heel hard doorgewerkt en binnen een paar dagen was de klus geklaard. De composthoek hebben we nu in de tuin laten bouwen, want die kan nu niet meer gebruikt worden. De muur is precies tot aan de tuin ingestort en dus veel te gevaarlijk geworden om daar nog iets mee te gaan doen. Het klimrek zal na de regentijd weer herplaatst worden. Maar gelukkig kunnen de kinderen het nieuwe schooljaar weer veilig op het speelveld spelen. En de kosten waren uiteindelijk slechts € 430,00. Ik heb nog wel vaak gedacht van wat als ……. Als je begrijpt wat ik bedoel. Moet er niet aan denken! |
de ravage na een kleine aardschok |
en gelukkig stond er na 3 weken weer een nieuwe muur |
Alle donateurs, sponsors, familie, collectanten, vrienden en fantastische vrijwilligers ontzettend bedankt dat we ook dankzij jullie zover gekomen zijn. GEEF ZE EEN TOEKOMST……….GEEF ZE ONDERWIJS!! NAMASTE, JULIA |
terug naar boven |