Bezoek Julia - 28 maart / 9 mei 2010 -
Schoolgebouw verven Zeven weken na m’n heftige hernia operatie vertrok ik op donderdag 25 maart weer naar Nepal. Ik had wel een beetje het lood in m’n schoenen, want helemaal opgeknapt was ik nog niet. Er waren van m’n arts en fysio dan ook strenge regels meegegeven. Niet te lang zitten of staan, niet met de bus, brommer, motor of fietsen en zeker niet ravotten of voetballen met de kinderen op school, ook geen uitjes de bergen in en de belangrijkste regel…..2x per dag m’n oefeningen blijven doen. Nou, daar kon ik het mee doen. Gelukkig heb ik heel veel andere dingen te doen en zijn er voor het vervoer naar Pokhara en naar de school ook andere alternatieven dan de bus. De vliegreis naar Nepal is me het zwaarst gevallen en kwam ik behoorlijk stijf van de pijn aan. De volgende dag om 05.30 uur met een taxi in 5½ uur rustig naar Pokhara gereden. Bij aankomst snel m’n spullen in m’n kamer gelegd, Laxmi begroet en op naar m’n afspraak van 12.00 uur bij de schilder en Shekhar. We hadden besloten na 3 jaar de school weer eens een verfbeurt te geven. In maart 2007 is de witte kleur aan de buitenkant van de school geverfd met een soort cementverf die niet ‘long lasting’ is. Er waren veel kale en vieze plekken zichtbaar. Het handigst leek het ons om dezelfde schilder te vragen van toen, want hij was bekend met de school en tevens zou hij ook op de hoogte moeten zijn van de toenmalige oranje kleur, die we ook opnieuw wilden laten verven. We wilden graag dat de buiten muren dit keer met betonverf geverfd zouden worden. Ook zouden er bamboestellingen rondom de school geplaatst worden voor de veiligheid van de werkers. Over de prijs en de 5 werkdagen werd even onderhandeld, want met betonverf werd het allemaal wel iets duurder en misschien werden het wel 6 dagen. Volgens de ‘paintman’ waren onze wensen geen probleem en kon er de volgende dag begonnen worden. Mijn eerste dag naar school was al een klein succesje. Vanaf Lake-side ben ik lekker gaan lopen en toen ik om 9.15 uur aankwam, waren de schilders al begonnen met de witte betonverf, maar ik zag nergens de beloofde bamboestellingen. Ze besloten dat niet te doen, want dat scheelde weer in tijd en de werkers hadden beloofd voorzichtig te zijn. Maar ja, het stond wel als meerprijs in het contract ….! Ik kon er dagelijks goed opletten, want de overgangsexamens waren begonnen en kon ik op z’n tijd een rondje maken om de school heen of het overal naar wens ging. Met de eerste laag witte betonverf was het na 2 dagen gedaan en kon de tweede laag erover. Het zag er al fantastisch uit. Na die tweede laag ging het wat langzamer en kwam er voor de oranje betonverf maar 1 werker en 1 helper. Bij de eerste kwasten van de oranje kleur riep ik direct al stop, omdat het wel rood leek. Ja, het lijkt wel rood, maar morgen zou het er net zo uitzien als die oranje laag die erop zit, werd me door de schilder gemeld die vrolijk verder ging met verven en er waarschijnlijk zelf ook alle vertrouwen in had dat dat zou gebeuren. Ik belde met de ‘verfbaas’ en die zei dat het een mooie kleur was. Ja, mooi was het zeker, maar niet DE oranje die ik 3 jaar geleden had. De volgende dag was het net zo rood als gisteren en zagen ze in dat het ook vandaag niet meer oranje zou kleuren. Opnieuw dus! Na een aantal dagen hadden ze de juiste kleur gevonden (zeiden ze) en gingen ze weer vrolijk aan de slag. Maar helaas, deze keer werd het weer een andere kleur en ging me nu echt zorgen maken of ze wel wisten welke oranje kleur ik dan bedoelde en ging hier en daar wat foto’s erbij halen. Oh! That colour! No probleem, Julia! Als ik iets bijbetaalde dan was het nu echt in 3 dagen geregeld. Ik vroeg ze nu eerst een klein beetje te brengen en niet gelijk weer eerst de hele school te gaan verven. Ze brachten me echt oranje en mochten ze van mij eerst alleen een stukje doen en dan de rest de volgende dag als het nog steeds oranje zou zijn! Nou, 3x is scheepsrecht en kwam het na heel veel dagen en heel veel irritatie toch nog goed. Na het examen en dus in de vakantieweek liet ik ondertussen ook de paarse en gele onderkant van de muren en alle deuren verven in school. Je raadt het al …… het ging hier ook zeker niet in één keer goed en waren we nog heel wat tijd kwijt aan het wegpoetsen van de overgebleven verfvlekken in en om de school! Toen heb ik besloten de 6 w.c. deuren buiten maar zelf te doen …. Zo zie je maar dat het toch weer niet gaat zoals je had gehoopt dat het zou gaan in het begin bij de afspraak. Maar bij de opening van het nieuwe schooljaar op 15 april, zag alles er weer prachtig uit. Met dank aan DSM - DELFT en Stichting GIFT FOR AID die o.a. hiervoor een donatie gedaan hebben. |
nog in de oude staat | klontjes fijn knijpen | gevaarlijk werken | foute kleur boven | die emmer viel dus... |
netjes er omheen verven! | met de roller | dit was de kleur ook niet | boven de juiste kleur |
Na bijna 3 weken is de klus eindelijk geklaard en ben ik toch weer hartstikke trots |
Overgangsexamen Zoals ik al eerder schreef, kwam ik op school binnenvallen middenin de overgangsexamens. We telden dit keer 113 kinderen die deel namen aan het examen. Het was dit keer al stukken beter georganiseerd dan de vorige keer en waren elke dag ook alle leraren en Laxmi, als extra hulp, aanwezig. Zelfs aan de examenopgaven was meer zorg besteed en hadden ze nu ook een aantal vragen van de praktijkuren erin verwerkt. Ik moest helaas wel constateren dat er soms vragen in de boeken waren aangekruist die ze op het examen kregen. Dat was zeker niet de bedoeling en hebben we het er die week erop in de vergadering natuurlijk besproken. Het waren voor iedereen lange dagen en waren we blij dat aan het eind van de rit ook alle boeken ingeleverd waren, zodat we snel wisten welke boeken nog hersteld konden worden of welke moesten worden vervangen. Het was al in het begin van dit jaar bekend dat alle boeken van de Engelse vakken vervangen moesten worden vanwege een nieuwe uitgave. Er stond dus heel veel kaftwerk te wachten. De laatste 2 dagen heb ik van klas 4 en van klas 5 het mondeling afgenomen. Ze hadden een paar maanden ervoor een onderwerp gekregen waarover ze konden praten en waar vrijwilligers meegeholpen hebben met het voorbereiden. Dit vak blijkt nog steeds heel moeilijk te zijn. in Nepal krijgen ze namelijk 100 punten als ze het onderwerp perfect kunnen opdreunen ook al weten ze niet waar het over gaat. Maar wij willen juist wel dat ze weten waar ze het over hebben. Dus eigenlijk gooien we hun systeem in de war en duurt het even voor ze begrijpen hoe wij het nu willen hebben. wij geven 100 punten als ze in hun eigen bewoordingen kunnen vertellen waar het over gaat! Het woordenboek wordt nu dan ook gretig gebruikt voor dit vak. Ook hier gaat het wel weer beter als voorgaande jaren. Over het algemeen is het me zeker meegevallen. Rapporten uitdelen De leraren hadden een week de tijd om de examenopgaven na te kijken en de rapporten te schrijven. Op zaterdag 9 april kwamen de ouders of verzorgers met hun kinderen de rapporten ophalen. Als zo rond 11.30 de meesten aanwezig zijn houdt principal Savitri een kleine toespraak. Voor de eerste 3 kinderen met het beste rapport uit de klas is er een prijsje. We begonnen met de peuterklas, want die kunnen niet zo lang stilzitten. De prijsjes werden uitgedeeld en voor ieder kind van elke klas was er ook nog een lekker snoepje. Uiteindelijk kwamen we bij klas 5 en die waren heel erg nerveus of ze nu wel of niet geslaagd waren en dus van school afgingen. Ik riep ze allemaal tegelijk bij elkaar en deelde ze mee dat ze alle 8 geslaagd waren. Toen zag ik alleen maar opluchting en blijdschap op de gezichten. Van Brigitte en mij kregen ze een mooi aandenken uitgereikt. Uit handen van Savitri kregen ze het school verlaterscertificaat en het rapport van de Namaste Primary School. rond 13.30 uur was iedereen vertrokken en kon ik gaan vergaderen met de leerkrachten. Etentje klas 5 Op dinsdag 13 april had ik met de kinderen van klas 5 een onderonsje op school. ik had heel veel leukere dingen in m’n hoofd om te doen met de geslaagde kinderen van klas 5, maar werd daarin heel erg beperkt door de nasleep van m’n hernia. We konden niet gaan roeien, niet naar de tempel omhoog lopen of welke andere activiteit dan ook waar ik behoorlijke inspanning voor nodig zou hebben. Helaas, het was niet anders en had ik besloten om de kinderen zelf te laten kokkerellen op school. Om 11.00 was iedereen er en had ik al het benodigde aan eetgerei in de keuken klaargelegd. We zijn eerst lekker aan de babbel gegaan met wat frisdrank, chips en koekjes. Daarna zijn de meiden gaan koken en had ik ondertussen een gezellig muziekje aangezet. De jongens, die zeiden niet te kunnen koken, liet ik wat kleine klusjes doen o.a skippy ballen opblazen en de keuken vegen. Ook zouden ze na het eten afwassen!! Terwijl de pot op het vuur stond werden er spelletjes buiten gedaan. Ze vertelden me dat ze allemaal naar een gewone middelbare school gaan behalve Renuka. Zij heeft geen ouders en verhuist met haar voogd naar Kathmandu en weet zelf niet wat daar de plannen zijn. Het was een gezellige dag en hebben heerlijk gegeten en gedronken. Devi, de inwonende huishoudelijke hulp op school, heeft ook meegeholpen. Vorig jaar waren er 7 kinderen voor het eerst weg van onze school en dit jaar dus 8. Van het vorige project waren het er ook al zo’n 20 en wordt deze groep steeds groter. Ik zie ze bijna nog allemaal en zoek ze zeker op als ik even de kans en tijd heb. Ik vind het heel prettig om te weten dat de meeste kinderen goed terecht zijn gekomen, met of zonder sponsor! |
Savitri tekent het rapport | leraren op hun plaats | het was een hete dag | een kadootje en snoepje | trots met pluche beestje |
trofee van Julia en Brigitte | de geslaagde klas 5 | lekker snacken | Devi helpt ook mee |
groente schoonmaken | Renuka 'wokt' | Raju blaast.... | Kushal veegt.... |
De eerste schooldagen Op 14 april begon
het Nepalees Nieuwjaar 2067. In de avond zou er, naar horen zeggen, een
fantastisch vuurwerk aan Lake-Side zijn. Dit keer wilde ik er wel eens
getuige van zijn en wachtte dan ook met spanning af wat er zou gaan
gebeuren. Rond 21.00 uur werd er inderdaad wat sier- en knalvuurwerk
afgestoken, maar na een knal of 10 was het dan wel gebeurd en was het
vuurwerk ten einde. Ik besloot dan ook maar om naar Pratima te gaan van
restaurant Mamma Mia en mezelf te verwennen met een lekker koud biertje.
De moesson was nog niet aangebroken, maar het was toch behoorlijk warm
voor de tijd van het jaar (40 graden zeker). |
op weg naar school gingen op bezoek bij een aantal families |
het schoollogo | voor de geverfde toiletten | de assembly | iedereen helpt kaften | ook kinderen helpen |
met ruim 90 kinderen deden we een behendigheidsspel |
terug rennen |
het winnende team |
3 kleine kleutertjes... |
..... en Julia er tussen in... |
Nieuwe schoolkalender In Nepal berekenen ze de maanden van het jaar volgens de stand van de maan. Het is daarom heel moeilijk van te voren te weten wanneer en op welke dag de festivals en de vakanties vallen. Elk jaar zijn dezelfde feestdagen op een hele andere dag. Het maken van de nieuwe schoolkalender kan dan ook pas aan het begin van hun nieuwe jaar gebeuren. Ik had me daarop voorbereid en de foto’s, die op de kalender moesten komen, al op een cd gezet. Toen ik zag dat de Nepalese kalender uit was, ben ik direct met Shekhar naar de ‘kalenderman’ gegaan en hebben we 2 dagen van zo’n 4 uur achter de computer gezeten om de juiste dagen bij de juiste maand te krijgen. Aangezien wij geen publieke school noch privé school zijn, is het voor ons des te moeilijker een goede en duidelijke kalender samen te stellen. De proefwerkweken vallen altijd zo eind augustus, eind december en eind maart. En dan moet je nog kijken of er in die periodes geen feestdagen zijn, want die hebben ze erg veel. Ook de vakantie periodes, zoals hun festivals Dasain en Tihar, zijn heel belangrijk om goed te plannen, daar de school tussen deze twee festivals open is. Okay, het was wel weer een heel gedoe, maar ik was blij dat ik er nu zelf bij was zodat het geen 2 maanden hoefde te duren vanwege het heen en weer sturen via de computer naar mij om te checken en weer terug sturen, etc … Eind april hadden we de 130 stuks in ons bezit en konden ze uitgedeeld worden. Nieuwe kalender >> Nog meer familie bezoekjes Na het overhandigen van de kalender gingen Savitri, Ank en ik, na schooltijd en in de hitte, een kijkje nemen bij kinderen van verschillende families die een behoorlijk eind van school weg wonen. In deze omgeving was ik nog niet echt geweest en kreeg ik nog meer respect voor deze kids die elke dag deze route moeten afleggen om naar school te gaan. Zelfs de kleintjes lopen dagelijks wel 45 minuten tot een uur en weer terug. Het ene kind woont gewoon bij hun ouders de andere weer bij hun opa en oma of voogd. De hutjes zijn vaak heel verschillend. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel een verbetering zie in de kookruimte van de hutten/huisjes met een aantal jaren geleden. Sommige families koken tegenwoordig op een 2-pits gasstel en hebben ze bijna allemaal r.v.s. serviesgoed. De een iets meer dan de ander. Voor de gezondheid is het koken binnenshuis op gas natuurlijk honderd keer beter dan het koken op een kerosinebrander of hout. Maar op gas koken is voor Nepalese begrippen weer heel erg duur. We konden overal helaas maar even blijven, want de families die we bezochten lagen niet zo dicht bij elkaar. Uiteindelijk waren we rond de schemering weer terug in Lake-Side. In deze tijd van het jaar wordt het rond 19.00 uur pas donker. |
op bezoek gaan bij...... |
poseren met de kalender |
eten aan het klaarmaken |
meisjes klas 1 en 2 |
giecheltje van nursery | oma met 2 kleindochters | moeder/dochter/oma | bij de buffelstal |
Klassenfoto's 2010
Zoals elk jaar ook dit jaar weer de
traditionele klassenfoto’s. We proberen elke keer op een andere plaats
een foto van een klas te nemen anders wordt het gauw een saaie boel.
Alleen klas 4 was compleet met 12 leerlingen. Ik heb ze niet allemaal op
één dag kunnen doen, omdat het haast onmogelijk was dat een klas
compleet was. Ik probeerde steeds wel te wachten en stelde dus vaak uit,
maar het zat er gewoon niet in. Of een paar kinderen waren er niet of
dan de docent niet, was het wel slecht weer of was er een staking, een
vakantiedag of wat dan ook. Nee, het is nooit een makkie. Op de foto bij
de nursery staan ook niet zoveel kinderen, omdat het pas het begin van
het schooljaar was. Van de vorige nursery zijn er 18 overgegaan naar KG
(kleuterklas). Daardoor begonnen we in nursery dit jaar met slechts 8
kinderen, maar na een aantal weken was dit al opgelopen tot 24.
Hetzelfde geldt ook een beetje voor de KG. |
nursery met Sara en Savitri | KG met Santi | klas 1 met Meena | klas 2 met Sadagi |
klas 3 met Chandra | klas 4 met Samjhana | klas 5 met Suvas |
De lessen In de peuterklas is het in het begin van het schooljaar het meest chaotisch. Er komen dagelijks nieuwe kindjes bij. De meeste zijn kleine opgewonden ukkies die voor het eerst op school zijn en waarvan er een aantal onophoudelijk huilen/krijsen omdat ze hun mammie missen die ze naar dit, in hun ogen, ‘verschrikkelijke oord’ gebracht heeft. Maar met veel geduld en een liefdevolle aanpak veranderen ook deze kinderen na een aantal dagen in lieve leergierige studentjes. Uitzonderingen daar gelaten en heb je bijna in elke klas wel een pestkopje zitten die af en toe de hele klas weer op z’n kop zet. In deze klas moet je echt van voor af aan beginnen, dat is bij ons in Nederland ook zo. Van klas KG t/m klas 5 weten ze natuurlijk al wat ze tijdens de ochtendceremonie moeten doen. De nieuwelingen volgen dan ook met grote ogen wat er allemaal in dat kwartiertje gebeurt. Sommigen blijven stokstijf staan en sommigen proberen wat met armpjes en beentjes mee te doen. Een heerlijk tafereel. In de eerste dagen wordt in de klas o.a. het Nepalese volkslied, het ochtendgebed en ‘hoofd, schouder, knie en teen’ veel geoefend. Alleen aan de zittenblijvers worden alvast de nieuwe boekjes uitgedeeld. Aan de nieuwkomers worden eerst de regels uitgelegd hoe ze met de boekjes om moeten gaan. Daarna gaan ze leren schrijven. Eerst het ABC en dan 1 t/m 100. Dit gebeurt al gelijk in het Engels met Nepalese uitleg. Later in het jaar krijgen ze als extra de maanden van het jaar en de dagen. Dan hebben ze natuurlijk ook de praktijkuren waar ze nog eens veel extra’s leren, maar dan spelenderwijs. Ook letten we hier al heel goed op de uitspraak (articuleren en klankleer). Doen ze het nu goed gaat het vaak de rest van de schooljaren ook goed. Bij sommige kinderen, die niet zo vlot mee kunnen komen, helpt Savitri een handje. De peuterklas is een gewilde klas bij de vrijwilligers. In de kleuterklas
zijn ze alweer een stapje verder en gaan de boekjes vaak al in het
Engels over o.a. dieren, planten, mensen, hygiëne en rekenen. Daarnaast
krijgen ze ook nog kleuren en tekenen en kunnen ze ook hier veel
bijleren van de praktijkuren. Deze bestaan o.a. uit: 35 onderwerpen over
het karakter, voorlezen en bespreken, coördinatie spellen, rijmpjes,
articuleren en klankleer (fonetiek). Klas 3, 4 en 5 schrijven met balpen en krijgen voor elk vak een groot schrift. Een specifieke leerkracht heeft de extra taak de gebruikte pennen en grote schriften, per klas en per kind, bij te houden in een speciale map. Aan het eind van het jaar kunnen we dan zien hoeveel pennen en schriften deze klassen gebruikt hebben. In deze hogere klassen in de praktijkuren laten we de kinderen nog meer lezen en voorlezen. Door de jaren heen hebben we gemerkt dat het voorlezen door de leerkrachten niet hun sterkste punt is en dat ze dit dus ook niet goed aan de kinderen doorgeven. Ze lezen heel monotoon en lezen door na een punt, komma, vraagteken of wat dan ook. Ik vind het heel erg leuk om voor te doen hoe je een spannend verhaal voorleest waardoor de kinderen het interessanter vinden en het daardoor beter onthouden. Ik leer ze visualiseren. Daarna laat ik de kinderen proberen het verhaal ook zo voor te lezen. Je merkt dan al gauw dat ze het leuker gaan vinden op deze manier.Tevens beginnen in deze klassen de spreekbeurten. Voor klas 4 en 5 tellen deze spreekbeurten zelfs mee voor het examen. In het begin van het schooljaar krijgt ieder kind een onderwerp uitgedeeld, die ze moeten voorbereiden voor het mondeling Engels in de eerste proefwerkweek. Daarna wordt dit nog 2x keer herhaald tot het overgangsexamen en dan steeds een ander onderwerp. Elk onderwerp wordt klassikaal besproken, zodat iedereen van elk onderwerp iets af weet. Hier moeten ze goed aandacht aan besteden, want de bedoeling is dat er aan het eind van het jaar bij het schriftelijk Engels 15 extra vragen aan besteed worden. In de pauze en in de praktijkuren kunnen ze naar de bibliotheek om nog meer informatie te vinden over dit onderwerp of hulp vragen aan een docent of een vrijwilliger. Ook krijgt klas 4 en 5 als praktijkuur Engels dictee, discussie uurtje en kennis over landen en hoofdsteden. Alleen voor het Nepalese vak taal en grammatica is er voor alle klassen een vaste lerares. |
klas nursery met de nieuwe schoolboeken en Savitri helpt met leren schrijven | |||
jongen uit KG | meisje uit KG | en nog een meisje | woorden opzoeken klas 3 |
savitri zoekt een woord | klas 4 woorden opzoeken.. | ..voor de spreekbeurt |
Twister met de leerkrachten Uit Nederland had ik het spel Twister meegebracht. Als eerste hebben we het met de docenten geoefend, zodat zij het weer konden doorgeven aan de kinderen. Ze kenden het spel nog niet, maar na de uitleg hadden ze er veel zin in. Even wat anders na schooltijd met de docenten en tijd voor een beetje ontspanning i.p.v. mijn standaard vergaderingen! Zien ze mij ook eens van de andere kant dan alleen de ‘baas’, ‘politie agent’ en de regelaar! Toen er ook onder en boven bij elkaar door gekropen moest worden en ze de handen en voeten op de gekleurde vakken moesten houden, is het gegiechel begonnen en hebben we zo een uurtje de grootste lol gehad. Bij de man die in school ook de prentjes op de muur geschilderd heeft, heb ik 2 spellen bij laten maken op canvas doek met de draaischijven erbij. Klinkt natuurlijk heel simpel zoals ik het schrijf, maar er zijn wel weer een paar weken over heen gegaan voor ze klaar waren. We moesten er ook 3 keer een heel eind voor rijden. Bij een afgelegen verfwinkel met een computer vroegen ze mij op de computer aan te geven hoe ik het wilde hebben. Ja, moet je mij hebben! Ik bleef gewoon herhalen dat het naar voorbeeld moest. Even groot, dezelfde kleuren, twee draaischijven en 2 speeldoeken. Ja, wat moest ik er nog meer over vertellen. En toch verbaas ik me er telkens weer over hoe handig die Nepalezen zijn met een tekenprogramma op de computer. Na 2 uur naar de werkende man achter de computer gestaard te hebben om op te letten of het allemaal goed ging, was het dan zover en kon er afgedrukt worden. Dacht ik dan. Opeens was er veel commotie en werd er veel heen en weer gepraat tussen deze en gene computernerds met daarbij veel gerammel op de computer. Er gebeurde niets meer! Nee hè, er was ineens iets met het interne geheugen van de computer gebeurd en nu moest alles overnieuw. Het is niet waar, denk je dan. De computer werd afgekoppeld en uit een hok haalde ze een andere stoffige computer te voorschijn en begonnen ze gewoon weer van voor af aan met het invoeren van de gegevens. Ik hield het voor gezien en moesten ze maar bellen als het zover was. En dat duurde even! Uiteindelijk mag het resultaat er zeker zijn en kunnen we nu ook met de kinderen het spel gaan spelen. |
met de leraressen speelden we het TWISTER spel en werd er heel wat afgegiecheld |
Komkommers Afhankelijk van het seizoen krijgen de kinderen minimaal 1x in de week in de pauze een stuk fruit, peen of komkommer uitgedeeld. In deze tijd van het jaar als het zo warm is, vinden de kinderen een stuk komkommer gewoon het lekkerst. De leerkracht met de extra taak ‘fruit bestellen’ belt in de ochtend, na het tellen van de kinderen, op naar het ‘fruitvrouwtje’ langs de weg om door te geven hoeveel kilo of dozijn van het desbetreffende er nodig is. Als de bestelling dan op school gebracht is, zorgt Devi ervoor dat het vóór de grote pauze van 13.00 uur gewassen, geschild en in stukjes gesneden is. De kinderen moeten zich dan allemaal weer opstellen in rijtjes en kan de snack door de leraressen uitgedeeld worden. In de regentijd hebben we dus regelmatig komkommer of peen en soms een appeltje of lychees. Sommige kinderen brengen ook hun eigen ‘tiffin’ mee naar school die vaak bestaat uit een biskwietje, droge noodles of gedroogde rijst. Curd Om de week krijgen ze een bakje curd, een soort yoghurt. Helaas is de melkfabriek, die op de weg naar school stond, afgebroken. Dat is heel erg jammer, omdat we ook wel eens met de klassen op excursie ernaar toe gingen. We hebben daarvoor een andere leverancier moeten uitzoeken die een beetje in de buurt lag en die ook op school wil leveren. Het gaat toch om zo’n 13 liter per keer en die neem je niet even in je rugtas mee dat hele eind. Gelukkig wilden ze wel bezorgen en kon dat ook weer gewoon doorgaan. Eigenlijk gebeurt er dan hetzelfde zoals met het fruit, want voor de curd hebben we ook een lerares met deze extra taak. Na aankomst worden de zakjes curd geleegd in emmers en een klein beetje verdund met water, want anders is het een hele erge dikke brei. Tom en Guus, vrijwilligers, hebben dit 2 ½ jaar geleden gestart en de kinderen vinden het nog steeds hartstikke lekker. Ook de Davitamon multivitaminepil, die ze elke ochtend krijgen is nog uit hun sponsorpot. Eten Ook dit eetprogramma loopt nog even goed. Laxmi is nog steeds de hoofdverantwoordelijke hiervoor en gaat ze graag in de ochtend met de bus naar Mahendrapool om een kilo of 23 aan verse groenten te halen. Andere ingrediënten zoals noodles, zout, besar, olie en massala hebben Laxmi en ik gelijk voor het hele jaar ingekocht en ligt dat veilig boven in het voorraadhok opgeborgen. De kookdames Sita en Maya wisselen elkaar af en vinden het nog steeds leuk om te helpen. Maya kennen wij ook al van 9 jaar geleden en heeft als enige 4 kinderen bij ons op school. Haar zonen Deepak (17) en Rajkumar (15) zitten allebei in klas 5. Durga, haar dochter (12) in klas 4 en de jongste zoon Suman (8) zit in klas 1. En dan te bedenken dat ik Suman al vanaf zijn geboorte ken. Een leuke familie, maar ze hebben het heel zwaar en kunnen vaak maar net rondkomen. Met de groentetuin (ook van Tom en Guus) ging het niet meer en leverde het af en toe maar een boontje of een bloemkool op, terwijl er aan zaaigoed, plantjes, en mest heel veel gekocht werd. Of het nu een gebrek is aan kennis van Laxmi, Devi en leerkrachten of dat het toch teveel werk is of dat de grond uiteindelijk niet vruchtbaar genoeg was. Het zij zo en hebben we besloten het hek even dicht te doen tot we weten wat we met dat stukje land gaan doen. Twee jaar geleden kochten we nog 23 kilo groenten voor 8 euro is dit nu ruim 12 euro geworden en wordt het ook alsmaar duurder. Voor ons niet zo een ramp, maar voor de lokale bevolking wel. We blijven hiermee doorgaan en vinden het ook geweldig dat soms bezoekers of vrijwilligers af en toe een extra maaltijd voor de kinderen klaarmaken. Ze genieten er enorm van! |
lekker smikkelen van een stukje komkommer | |||
1 x in de 14 dagen wordt er verse yoghurt uitgedeeld |
Sita, Maya, Laxmi en Devi maken de groente schoon. Van deze maaltijd zitten de kinderen altijd te smullen |
Staking
Helaas gebeurde
het dan toch! De STAKING begon op zaterdag 1 mei, net 1 week voor m’n
vertrek. Dat was goed balen. Zit je net lekker in het schoolritme gooien
die Maoïsten weer roet in het eten. Grote politieke onrust. Ja, in de
ochtend merk je het al gauw als je langer uitslaapt omdat het zo stil
buiten is. Geen verkeer en alle winkels dicht. Met als gevolg toch een
beetje een dreigende sfeer in de straten van Lake Side. Winkeliers die
hun rolluiken toch half open hebben, in de hoop dat er hier en daar nog
een klantje binnenkomt. En als er dan weer een militaire patrouille door
de straat gaat, gaan ook deze rolluiken weer stijf dicht, want het
betekent dat er een demonstratie van Maoïsten aankomt. Dan kan je beter
dicht zijn, want anders vernielen ze je hele boel. Luid leuzen
schreeuwend en met stokken in de hand, komen ze voorbij in t-shirts met
opdruk YCL, Young Communist League of Nepal. Wat het betekent weten de
meesten van hen zelf ook niet, maar die zijn waarschijnlijk geronseld en
moeten meelopen. Ze willen, naar wat wij ervan begrepen hebben, o.a. de
hotels, restaurants en ieder geval alle zaken waar veel geld verdient
wordt, dicht hebben. Dus eigenlijk de hele toeristensector in Lake Side.
De militairen steken daar steeds een stokje voor en blokkeren de
ingangen naar dit gebied. Maar echt tot een gevecht is het hier niet
gekomen. We hebben wel het een en ander gehoord in de buurt van onze
school en in de wijken waar de kinderen wonen. Het was zelfs zo
vreselijk, dat een groep Maoïsten zich legerden in de wijk waar onze
kookmoeder Maya woont. Van de regering mogen ze zich ook alleen daar
vestigen wat overheidsgebied is en Lake Side is natuurlijk privé bezit
van deze en genen. Die gebieden waar arme families wonen is door de
overheid aan hen toegezegd en mogen ze zich daar gratis vestigen. Die
lui zijn binnengedrongen bij die arme families en die moesten toen voor
die Maoïsten zorgen. Dat betekent slaapplaatsen, eten en drinken! Hoe
hebben ze dit op kunnen brengen? Ze konden het niet weigeren, want dan
zou het wel eens heel verkeerd kunnen aflopen met ze! Haar 2 oudste
kinderen zijn van te voren naar een andere locatie gegaan, want ze was
veel te bang dat ze werden opgepakt om mee te moeten gaan lopen in die
demonstraties. Gelukkig was de hele familie op 9 mei weer op school. Het enige wat ik weet is dat de minister president uiteindelijk toch is afgetreden en dat het, volgens de maoïsten, een tijdelijke ophef van de staking is! |
een week staking en dat zag er niet prettig uit | ||||
De laatste dag ..... Zo was dan mijn laatste dag op school aangebroken. Uit Nederland had ik leuke maskers meegenomen en kon ik gezellig met de kinderen van nursery en KG er tijdens Practical Hour nog wat grappige dingen mee gaan doen. Gretig zette ze de maskers op en maakten ze de bijbehorende dierengeluiden erbij. Tegelijkertijd gingen ze met juf Meena een memory spel doen en later met juf Samjhana deden ze nog het kikkerspel. De kleintjes hebben zich gezellig een paar uurtjes vermaakt. Daarna heeft klas 2, buiten met juf Sadagi, nog Twister gedaan. Dat was echt hilarisch. Ik hoop dat ze het nog vaak zullen gaan gebruiken. Om 15.00 uur zijn we met lesgeven gestopt en heb ik de kinderen allemaal gedag kunnen zeggen. Helaas dit keer geen bloemenceremonie. Als afscheid van de leerkrachten had ik het spel bedacht wat we in het begin met de kinderen gedaan hadden. Het behendigheidsspel! Zelfde constructie alleen als extra moeilijkheidsgraad erbij, het skippyballen. In het begin was er veel gekreun en gezucht en waren er een aantal smoesjes waarom ze dit niet wilden doen. Als je de kinderen het goede voorbeeld wilt geven, moet je toch eerst zelf weten hoe het in elkaar zit en wat erbij komt kijken. Ja toch? We hadden 2 kleine groepjes van 4, inclusief Suvas ertussen als enige man. Bij iedereen liep het traject wel redelijk tot aan het skippyballen. De een kon het goed en de ander viel er na elke stuitering af. We hebben wat afgelachen. Na een klein uurtje zijn we ermee opgehouden en besloot ik dat dit wel een mooi einde was van mij periode op school. Anke heeft hiervan veel foto’s gemaakt en zullen deze t.z.t met haar verslag op deze website te zien zijn. Als afscheid kreeg ik van Savitri een khatta en een tika en van de overige leerkrachten ook een tika. De volgende dag kon Anke me nog net meedelen dat bijna alle leerkrachten spierpijn hadden …… |
gezellig spelen met de dierenmaskers op |
|||
memory en het kikkerspel en dan ook nog klas 2 met twister |
allemaal tegelijk | rare standjes | uitgeblust |
Dhal Bhat en toedeledokie …
Eenmaal terug in het guesthouse ben ik
als eerste mijn spullen gaan inpakken. Dat is altijd een hele klus, want
je hebt toch onbewust weer veel gekocht en moet ik ook een plekje open
laten voor de spullen die ik nog in Kathmandu wil kopen. Na het douchen
is het als afscheid dan traditie getrouw Dhal Bhat eten bij Laxmi met
een glas lemon tea erbij. Ik heb dit keer voor het eerst gebruik gemaakt van Skype om Brigitte direct op de hoogte te kunnen houden van de gebeurtenissen op school of als we ergens een beslissing over moesten nemen. Het is ook vaak best zwaar als je er hier alleen voor staat en soms direct problemen moet oplossen en je niet weet of je nu wel de goede keuze hebt gemaakt. Een schoolproject runnen in Nepal is niet eenvoudig en komt er veel bij kijken om het draaiende te houden en in goede banen te leiden. Ik doe het nog heel erg graag én met veel plezier en liefde. |
bij Laxmi | Fewa Lake/Pokhara | Guna Air |
Alle donateurs, sponsors, familie, collectanten, vrienden en fantastische vrijwilligers ontzettend bedankt dat we ook dankzij jullie zover gekomen zijn. NAMASTE, |
terug naar boven |