Op bezoek bij het schooltje voor “Poor and Helpless Children” in Pokhara (Jan. 2004)
Ik zag Bri en Juul voor het eerst op een mooie foto bij een krantenartikel in een plaatselijke krant in Delft. Vrienden hadden de krant voor mij bewaard, omdat ik bezig was met een project in Nepal en zelf ook bezig was een stichting op te richten. Toen ik de website bekeek was ik behoorlijk onder de indruk van hun werk in Nepal en heb ik meteen mailtje gestuurd. Een afspraak was toen snel gemaakt. Toen we elkaar eenmaal ontmoetten raakten we niet uitgepraat.Toen wij in januari dit jaar naar Nepal
gingen om ons eigen project in Kathmandu te bezoeken zouden wij ook nog naar
Pokhara gaan. Het lag dus voor de hand dat wij ook een bezoek aan het
schooltje zouden brengen. Op verzoek van Bri en Juul namen we een flinke
hoeveelheid kleertjes mee, die ze straks weer aan “hun” kinderen kunnen
uitdelen.
We reizen met z’n drietjes. Ger mijn man, Eric een goede vriend en ikzelf.
Alledrie zijn we al eens eerder in Nepal geweest, maar nooit eerder hebben wij
dergelijke projecten bezocht. Toen we in Pokhara aankwamen besloten we direct
naar het schooltje te gaan om de kleertjes en het gastenboek te brengen. Zelf
hadden wij een heel groot springtouw, nog wat kleinere springtouwen voor de
kinderen en een mooi boek over Nederland voor Agni, de hoofdonderwijzer,
meegenomen.
Als we aankomen bij het schooltje is Agni
buiten bezig met de les. We worden hartelijk verwelkomd.
Na de eerste kennismaking delen we als eerste de kruidnootjes uit die Brigitte
en Julia voor “hun” kids hebben meegegeven.
Het uitdelen van kruidnootjes door Linda | Ze gaven ook een groot spring touw. |
Nou, Zwarte Piet zou er zeker niet meer succes mee gehad kunnen hebben. Wat vinden de kinderen dat lekker! Daarna krijgen we een rondleiding door het schooltje .Op verzoek van Bri en Juul verdiepen we ons in de lopende zaken en Agni brengt uitgebreid ons op de hoogte. Tijdens het gesprek wordt steeds duidelijker met hoeveel verschillende factoren er allemaal rekening moet worden gehouden en met welke eenvoudige middelen er toch een hoop wordt bereikt. We hebben diep respect voor al het werk dat Bri en Juul al hebben verzet. Wat een energie steken zij er in! Maar er is ook nog heel veel te doen. Er zijn plannen genoeg. Het mag duidelijk zijn dat het schooltje alle steun verdient.
Klas 3.
Voetballen met de nieuwe ballen.
Als we de tweede keer terug komen is het
eigenlijk een vrije dag, maar alle leerkrachten zijn er en ook
bijna alle
kinderen zijn gekomen. We hebben namelijk niet alleen de twee voetballen
beloofd, maar ook beloofd om eten te gaan kopen met Agni, zodat alle kinderen
vandaag weer een voedzame, warme maaltijd kunnen krijgen.
Terwijl de jongens zich helemaal uitleven op de voetballen gaan de meisjes
weer touwtje springen. (Het grote springtouw is een even groot succes. We
zullen er als we thuis zijn gauw meer bestellen).
Ondertussen gaan wij met Agni naar de markt om eten te kopen. We hebben heel
wat nodig, maar de kosten zijn voor ons Europeanen, verhoudingsgewijs,
natuurlijk gering.
Zelf hebben we geen tijd om het eten ook klaar te maken, maar dat doen de
leerkrachten en de kinderen dan gewoon zelf. Dat ze die maaltijd krijgen is
het aller belangrijkst.
Ger en Linda met de kids. | LInda, Agni en een paar kinderen kopen eten voor | de maaltijd |
Als het eten op school wordt schoongemaakt is
het voor ons helaas al weer tijd om op te stappen. Het was een bijzondere
ervaring en we hopen zeker nog eens een keer terug te keren naar het
schooltje.
Wij wensen Bri, Juul en “hun” kinderen nog heel veel succes en veel geluk
voor de toekomst!
Aan de slag...... |
Ger en Linda Scheppink
Eric Veenhuis
uit Heenvliet
terug
naar begin van de pagina